6 причини да се чувствате уморени непрекъснато

15 септември 2019 г., 08:40
9077

Снимка: Shutterstock

Ако се чувствате изтощени през повечето време, не сте сами. Според д-р Шилпи Агарвал, семеен лекар, сертифицирана в областта на интегративната и холистичната медицина, около половината от пациентките ѝ на възраст между 25 и 50 години докладват определена степен на умора.

Причините варират от дисбаланс на щитовидната жлеза, през депресия до твърде натоварен начин на живот, но важното е да се знае не е нужно да се чувствате непрестанно изтощени. Медицинското лечение и промените в начина на живот могат да ви помогнат да си възвърнете енергията и да се почувствате по-добре.

Нормално е да се чувствате отпаднали в напрегнатите периоди – тогава умората се дължи на обстоятелствата. Но ако тя продължава повече от две седмици, Агарвал препоръчва да се консултирате с личния си лекар.

Три често разпространени – и лечими – заболявания, които могат да водят до умора

1. Анемия

Близо 10 процента от пациентките на Агарвал страдат от анемия, най-често заради липса на желязо в храната или много тежък цикъл.

„Кръвта не доставя ефективно кислород, поради което получавате чувство на умора.“

Кръвните тестове ще ви покажат дали имате анемия. Лечението обикновено се състои в прием на повече желязо от храната или в хранителни добавки.

2. Хипотиреоидизъм

Щитовидната жлеза отговаря за регулиране на метаболизма и равнищата на енергия. Ако имате недостатъчно активна щитовидна жлеза, може да чувстате силна умора или да ви е по-студено от обичайното. Може да забележите и косопад или общо чувство на отпадналност.

Много хора мислят, че хипотиреоидизъм се развива само при по-възрастни хора, но Агарвал твърди, че има пациентки, при които това се случва на около 30-годишна възраст. Бременността може допълнително да натовари слабо функциониращата щитовна жлеза.

Затова поискайте от лекаря си да ви изпрати на преглед на щитовидната жлеза, особено ако в семейството ви има и други случаи на подобни заболявания. В повечето случаи лечението се състои в заместваща хормонална терапия. Трябва да регулирате дозата, така че да е подходяща за вас, но обикновено подобрението се усеща в първите две до четири седмици.

3. Депресия
Ако симптомите ви включват и проблеми с настроението, не пропускайте да споменете този момент и да поискате от личния си лекар да ви насочи към специалист в областта на психичното здраве, казва д-р Хийли Смит, преподавател по психиатрия в Медицинския колеж Уейл Корнел.

„Ако в допълнение към умората се чувствате в лошо настроение, потиснати, раздразнителни или напрегнати, може да страдате от депресия“ – казва Смит.

Други симптоми са безсъние или прекомерен сън, промени в апетита, загуба на интерес към дейности, които обичате, чувства на вина и понижено самочувствие, ниска мотивация, чувство, че всяко движение изисква усилие, или чувство на безпомощност и безнадеждност.

Ако получите диагноза депресия, има много начини за лечение, сред които психотерапия, лекарства, комбинация между двете или холистично лечение. Повечето хора изпитват значително подобрение или ремисия.“

Ако начинът ви на живот ви изтощава

1. Нездравословно хранене

Ако ядете много храни с високо съдържание на захар и други рафинирани въглехидрати, умората може да идва от редките спадания на кръвната захар. Рафинираните въглехидрати бързо покачват нивата на кръвната захар, доставят бърза енергия, но те не са устойчив източник на енергия. Когато кръвната ви захар падне отново, това вероятно ще ви накара да посегнете към още сладки храни, които продължават цикъла на лошо хранене и умора. Кофеинът е другият виновник, защото нарушава цикъла на сън и бодърстване. Опитайте да ограничите кафетата, избягвайте захарта и тестените закуски, като ги заместите със зърнени храни, ядки, плодове и пълнозърнест хляб – източници на фибри и сложни въглехидрати, които ще поддържат нивата ви на енергия.

2. Недостатъчен син

Звучи очевидно, но сънят е важен. Оптималното количество сън е между 7 и 8 часа. В действителност  „Повечето жени спят между 5 и 6 часа средно и то сън, който не е качествен“ - казва Агарвал.

Някои навици развалят качеството на съня, като например използването на телефона преди лягане. Синята светлина от екрана пречи на организма да произвежда мелатонин, от който имаме нужда, за да заспим. Лягането в различни часове също допринася за по-лошия сън.

Агарвал съветва да не зареждате телефона си до леглото и да не го проверявате преди лягане. Вместо това отворете книга – истинска хартиена книга, или медитирайте, за да успокоите ума си.

3. Хронична заетост

Справянето с хроничната заетост се състои в това да отделяте повече време, за да правите неща за себе си, като например упражнения или да правите неща на открито. Опитайте да разделите деня си на части, като включвате почивки – непример, вместо да обядвате на бюрото си, излезте да се разходите, да седнете и да хапнете нещо навън.

И макар днес да има тенденция хроничната заетост да се смята за неизбежна, Джоана Линденбаум, която като лайф коуч консултира много хора в заетия свят на бизнеса, казва, че тя става все по-сериозен проблем. Според нея хроничната заетост води до прегаряне, лоши решения от изтощение и може би, което е още по-важно, откъсване от себе си и останалите.“

Когато съумеете да освободите графика си от някои досадни и ненужни ангажименти, съществува изкушението да го напълните отново с по-приятни и полезни занимания, като например йога или масаж. За да успеете да превключите на по-бавна скорост, опитайте да отделяте по 10 минути на ден, за да не правите абсолютно нищо. „Никаква йога, никакво ходене, никакви технологии – просто БЪДЕ-не“ - казва тя. Десет минути нищо може да ви изглеждат много, но създаването на подобно пространство за себе си всеки ден може да има силно влияние в дългосрочен план“.

Източник: Psychology Today

Ключови думи:
Коментари