С размах на крилете, равняващ се на два жирафа (или на един телефонен стълб), този наскоро идентифициран вид птерозавър, наречен Cryodrakon boreas, е едно от най-големите летящи животни, откривани някога. Поне това сочи ново изследване, публикувано в Journal of Vertebrate Paleontology

Гигантският звяр е живял преди 77 млн. години заедно с видове като хадрозавъра и паноплозавъра по време на Кредата - третият и последен период от мезозойската ера. Освен това е достигал наистина впечатляващи размери – до 10 метра от крило до крило.

Въпреки птицоподобния си (дори драконоподобен) вид, Cryodrakon boreas не е динозавър, а е представител на групата птерозаври аждархид – летящи влечуги, сред които откриваме Arambourgiania и (относително) дребния Montanazhdarcho.

Източник: Дейвид Хоун

Птерозаврите от този тип са били месоядни и са се хранили с по-малки животни като гущери, бозайници и бебета динозаври. За разлика от повечето представители на видa аждархид обаче, са били предимно сухоземни и са стоели в рамките на островите, които са обитавали.

Останките, които се обсъждат в новопубликувания научен труд, са били открити преди над 30 години в Алберта, Канада. Доскоро обаче учените смятаха, че те принадлежат на аждархида Quetzalcoatlus – вид, открит в Тексас. Съвременният анализ обаче показва, че става дума за съвсем нов вид – първият птерозавър, откриван в Канада. В превод името му Cryodrakon boreas означава „студеният дракон от северните ветрове“.

Източник: Дейвид Хоун

Основният скелет е на млад вид с размах на крилете приблизително 5 метра. Край него обаче е открита и вратна кост на възрастен, който вероятно е имал размах на крилете до 10 метра. Това го прави почти толкова голям, колкото и други аждархиди като Quetzalcoatlus, чийто размах на крилете достига 10.5 (докато теглото им е 250 кг).