Това означава, че изкачването на стълбите не е единственият вариант да се ограничи потреблението на ток в сградата. Хората могат да пестят енергия дори и когато се возят в асансьора, при условие, че влизат само в празни кабини, когато се изкачват нагоре, и в пълни кабини, когато слизат надолу. Но ако всички в сградата решат да следват стриктно въпросното правило, автоматично ще го обезсмислят, защото ще увеличат броя на пътуванията и в крайна сметка разхода на енергия. В този случай добрият вариант е минимален брой пътувания - просто се договаряйте с колегите да ползвате съвместно асансьора.

Да разберем колко бихме спестили, ако се качваме

по стълбите, е трудна задача, защото е почти невъзможно да установим колко енергия коства навикът ни да се возим в асансьора. Можем да пресметнем приблизително, ако разделим общата сума на енергията, изразходвана от асансьорите в дадена сграда, на броя посетители. Консултант от компанията ThyssenKrupp провежда симулации с тази цел в 6-етажна, 16-етажна и 42-етажна офис сграда в САЩ. Оказва се, че всеки возещ се в асансьор, независимо от височината на постройката, изразходва приблизително еднакво количество енергия - около 0,3 kWh. За сравнение - толкова енергия би могла да спести една компактна луминесцентна лампа, която работи четири часа на мястото на обикновена електрическа крушка с нажежаема жичка.

Очевидно качването по стълбите не спестява кой знае колко. Всъщност дори и ако всички в сградата са използвали през деня само стъпалата, асансьорът пак ще е изразходвал енергия. Кабините постоянно имат нужда от ток само за да са включени и да са в готовност да бъдат използвани. Авторите на сайта slate.com твърдят, че средното количество енергия, необходимо на един асансьор само за да стои „на линия”, е между 0,8 и 2 kW. Специалистите от ThyssenKrupp също правят изследвания в тази насока. След като наблюдават 16-етажна сграда в Охайо, те достигат до извода, че около една трета от дневната енергийна консумация на асансьора

е изразходвана извън работните часове.

Постоянно работещото осветление в асансьорите също харчи ток. Крушките могат да добавят годишно до 1750 kWh към общата сума енергия. Но съвременните производители се съобразяват с този разход и търсят по-икономични и екологични решения. Миналата година Kone анонсира въвеждането на нова линия асансьори, чиито лампи се изключват, когато кабината стои в готовност.

Излиза, че редуцирането на пътуванията ни с асансьора има твърде незначителна полза за околната среда. Утешително, даже чудесно, нали?

Невена Любенова