Има много истории за животни, които се държат странно преди земетресения, цунами, урагани и други разрушителни стихии. Понякога след тежки природни катаклизми спасителните екипи установяват неочаквано малък брой жертви сред четириногите. Подкрепя ли науката разпространеното от векове убеждение, че някои животни имат своебразно "шесто чувство" за подобни опасности?

Въпреки че животните имат различни и често по-чувствителни сетива от нас, никой учен не би се подписал под твърдението, че те имат специална способност да предусещат природните стихии.

И все пак: слоновете например улавят инфразвуци. Земетресения, изригвания на вулкани, лавини, метеори - всички те са съпроводени от инфразвукови вълни. Носорозите, хипопотамите, китовете, котките, кучетата и много птици изпозват инфразвуци за ориентиране и комуникация.

Много животни, насекоми и птици са чувствителни към т.нар. "вълни на Рейли" - сеизмични вълни, които се разпространяват в повърхностните земни слоеве. Те са безшумни и се движат десет пъти по-бързо от звука - животните могат да ги усетят преди по-бавно движещото се цунами да е ударило брега.

Мравките имат удивителна способност да предусещат и земетресенията, и гръмотевичните бури. Изследване, проведено наскоро в Германия, показва, че в часовете преди земетресение червените мравки не се прибират в мравуняците си, независимо че така се излагат на опасността от хищници. В деня след земетресението те се връщат към нормалните си навици.

Учените още не могат да открият точния механизъм, който се крие зад това поведение. Предполага се, че мравките имат детектори, които засичат едва уловими промени в атмосферните газове и електромагнитните полета, които възникват заедно с трусовете и бурите. Те често си построяват допълни убежища преди поройни дъждове и търсят по-високи места, за да не бъдат потопени. Дълго време земеделците са наблюдавали поведението на мравките, за да предвиждат дъждовете.

Източник: mentalfloss.com