Гренландска акула е на поне 272 години

15 август 2016 г., 11:20
1316

davidpstephens / Shutterstock

Акулите могат да живеят поне до 272 години в Арктическите морета, а учените казват, че наскоро уловена акула може би е живяла 512 години!

В скорошно изследване, публикувано в списание Science, учени твърдят, че Гренландските акули могат да живеят по-дълго от всяко друго гръбначно животно. До сега рекордът за най-старо гръбначно животно на Земята се държеше от лъкоглавия кит с 211 години.

Гренландската акула, огромен хищник, който може да достигне до 5 метра на дължина, досега не беше добре изучена и животът й в студените северни води оставаше до голяма степен загадка.  Юлиус Нилсен от Копенхагенския Университет в Дания каза, че е имало основания да се смята, че гренландската акула расте много бавно, с по-малко от сантиметър на година. Това предполагало, че големите екземпляри могат да бъдат наистина древни.

“Ние само очаквахме акулите да бъдат стари,” казва Нилсен. "Но със сигурност не знаехме предварително. И беше, разбира се, огромна изненада да научим, че всъщност е най-старото гръбначно животно на земята.“

Той и негови колеги са изучили 28 женски Гренладски акули, уловени от изследователски кораби като страничен улов между 2010 и 2013 година. Учените са използвали въглеродния метод за датиране на лещите на очите на акулите.

Има известна несигурност с оценката на възрастта, но Нилсен казва, че най-вероятно най-старата акула, която те са намерили е била около 390 годишна! “Тя беше на, с 95% сигурност, между 272 и 512 години,” казва той. Изследователите вярват, че тези акули достигат полова зрялост на около 150 години.

“Статията е забележителна и със сигурност променя рекорда за най-дълго живели гръбначни сериозно,” казва Стивън Остад, който изследва биологията на остаряването в Университета на Алабама в Бирмингам. “Дори ако погледнете долната граница на тяхната оценка – 272 години – дори това е значително по-дълго от цифрите, които досега имахме за възрастта на всяко документирано гръбначно.”

Той казва, че има много легендарни истории за костенурки и риби, но гренландската акула ги подобрява сериозно.

Както лъкоглавия кит, така и гренландските акули живеят в студените северни води, отбелязва Остад, като предполага, че ниските температури са може би фактор в необичайно дългия им живот.

“Не мисля, че студът е единствената причина,” казва Остад. “Вероятно има роля. Но мисля, че има голям брой кратко живеещи животни, който плуват заедно с акулата.”

“Все пак,” казва той, “представете си какво ли би било да имате мускули, като тези акули, които са работили нонстоп от времето на Пилигримите. “В тези мускули определено се случва нещо, за което ние много бихме искали да знаем”, добавя той.

Гренландските акули не са много лесни за изучаване в лаборатория, но може би учените могат наблюдават клетки от тях в епруветки.

“Най-вероятно хората не притежавате тези физиологически трикове, които имат акулите, за да живеят толкова дълго. Но ако открием какво е, може би ще успеем да го адаптираме за нас, хората.”

Източник: NPR