Гарваните могат да си представят, че са наблюдавани от скрит съперник, като това показва способност за абстрактна мисловна дейност, която се смяташе за присъща само за хората, сочи ново проучване, цитирано от The Guardian, пише агенция Фокус. Учени са доказали, че птиците полагат допълнителни усилия при скриването на храна, когато подозират, че движенията им са наблюдавани от друг гарван, дори ако такъв няма.

Откритието, публикувано в журнала Nature Communications , предполага, че гарваните са в състояние да разберат какво може да се случва в главата на друго животно. “Това доказва, че способностите, които смятахме за изключително човешки може да се открият и при други животни,” казва водещият автор Томас Бугняр, преподавател във Виенския университет.

В продължение на шест месеца изследователите са проучвали поведението на десет отгледани в плен гарвана. Птиците са били поставени в намиращи се едно до друго помещения, разделени от прозорци, които първоначално са оставяни незакрити, така че гарваните да могат да се наблюдават един друг при раздаването на храна. При следващата фаза учените са покрили прозорците, но са оставили подобни на шпионки дупки, а птиците са били научени, че могат да гледат и да бъдат гледани през тях.

След приключване на обучението, екипът е възпроизвеждал записи на издавани от гарван звуци, докато птиците са складирали храната си. Само когато шпионките са били отворени обаче, гарваните са полагали допълнителни усилия, за да скрият храната си. Когато шпионката е била затворена - дори на фона на издавани от гарвани звуци, птиците са стигали до извода, че не биха могли да са наблюдавани.

Гарваните са демонстрирали разбиране, че могат да бъдат наблюдавани и в съответствие с това са променяли поведението си. “Това предполага, че гарваните не само интерпретират и реагират на поведението на други птици, но правят обобщения на базата на опита си,” изтъква Бугняр.