Ако отгледате вълк в дома си, ще стане ли по-различен от кучето?

04 май 2017 г., 10:19
9516

Martin Mecnarowski / Shutterstock

В един рядък експеримент унгарски учен търси отговор на този въпрос - и резултатите насочват към една основна разлика между двете животни.

През 2015 г. Марта Гачи, която изследва поведението на животните, публикува резултатите от серия експерименти, сравняващи поведението на 13 кучета и 13 вълци. Животните били вързани на каишка за едно дърво, а придружителите им стоели наблизо. Към кучето се приближава непознат, който се държи приятелски или агресивно, а учените наблюдават реакциите на животните.

Най-интересната част от експериментите била тази, в която непознатите опитвали да подходят агресивно към животните.

Companion Animal Psychology пише:

Пет от кучетата лаят и ръмжат срещу непознатите, когато се държат заплашително или се опитват да ги нападнат.

Нито един от вълците не го прави. Всъщност вълците не изглеждат особено заинтересувани. Вместо това те душат земята, обръщат гръб или просто да си лежат. Те отвръщат очи от експериментатора още в първите две секунди, след като приближи, което време е значително по-дълго при кучетата.

Гачи предлага няколко възможни обяснения за поведението на вълците, сред които и следното: "че вълците не приемат ситуацията в експеримента като конфликтна или състезателна. Следователно отклоняването на погледа може да се дължи на това, че не са наясно с поведението на човека или на общата тенденция да избягват човешкия поглед."

Companion Animal Psychology посочва, че вълците са били достатъчно наясно с поведението на човека, защото са реагирали по някакъв начин, дори това да е било да обърнат гръб или да душат земята.

Възможно е вълците да имат много по-добро усещане за това кое е истинска заплаха и кое не - за разлика от кучетата. В крайна сметка, става дума за контролиран експеримент и агресивните непознати са били просто учени, имитиращи агресивно поведение.

Дали пък вълците не реагират така, защото, за разлика от кучетата, не искат да си правят усилието да показват агресия, докато не е абсолютно наложително? Това се питат авторите от сайта io9, представяки си как мисли вълкът във въпросната ситуация: "Да, досадни човече, само ела по-близо и ще те изпохапя като едното нищо. Дотагава обаче, ще си почивам."

Като оставим настрана този сценарий, струва си да се отбележи, че друга основна разлика между кучето и вълка е зрителният контакт с близкия им човек. Кучетата поглеждали към човека за някакъв сигнал, докато вълците нямали проблем да предприемат ледващия си ход без да се съветват със своя човек. Вероятно кучетата просто имат по-силна социална връзка с човека, за разлика от вълците. Или вълците имат достатъчно добра социална връзка с хората, за да знаят, че могат да си запазят енергията за реални заплахи.