Според The Astronomer’s Telegram звезда в съзвездието Касиопея е избухнала в нова. Сиянието ѝ е все още видимо на небосклона. Ако живеете в Северното полукълбо и разполагате със стандартен телескоп, можете да се опитате да го насочите в тази посока.

За първи път експлозията бе засечена на 18 март 2021-ва от любителя-астроном Южи Накамура от префектурата Мие в Япония. В четирите кадъра, заснети посредством 135-мм обектив и 15-секундна експозиция, ярко сияние с магнитуд 9,6 бе видимо на място, на което само преди четири дни не е имало нищо.

След като Националната астрономическа обсерватория в Япония научава за явлението, местните учени решават да проверят за какво точно става дума.

С помощта на телескопа „Сеймей“ на Университета в Киото астрономите от Националната астрономическа обсерватория извършват спектроскопични наблюдения и използват 0,4-метровия телескоп, за да направят многоцветни фотометрични наблюдения.

Те потвърждават, че наистина става дума за класическа нова – най-често срещаната звездна експлозия – и я кръщават V1405 Cas.

Класическата нова не представлява гигантски взрив на масивна звезда, а експлозия на повърхността на бяло джудже, придружено от спътник в близка орбита. Обикновено трае по-малко от 12 часа. Докато двете звезди се въртят една около друга, малкото плътно бяло джудже изсмуква водорода от по-големия и по-пухкав спътник.

Този водород навлиза в атмосферата на по-малката звезда, където се нагорещява. Когато водородът стане достатъчно горещ и плътен, настъпва ядрена реакция по повърхността на бялото джудже. В резултат на това се освобождава огромно количество енергия, която изхвърля неизгорения водород в Космоса.

За разлика от свръхнова тип Ia, при която бялото джудже избухва, тук и двете звезди оцеляват и продължават тази своя странна връзка, която един ден отново ще кулминира в експлозия. Самата нова може да продължи да сияе дни или дори месеци наред.

Все още не е напълно ясно коя от двете звезди е довела до новата V1405 Cas, но учените подозират, че става дума за звездата CzeV3217, намираща се на 5500 светлинни години от Слънчевата система.

Учените ще трябва да извършат още наблюдения, за да научат повече за новата и да потвърдят, че наистина става дума за CzeV3217.

Звездни експлозии като тази са доста непредсказуеми и се засичат сравнително трудно. Ето защо откриването на V1405 Cas е толкова вълнуваща.

Ако искате да зърнете новата със собствените си очи, координатите са: ректасцензия 23 24 47.73, деклинация +61 11 14.8 – недалеч от звездата Caph в Касиопея и дори на по-късо разстояние от B-звездата HIP 115566.