Тази нощ небосводът ще бъде озарен от последната супер Луна за 2022 г. – това е моментът, в който нашият естествен спътник се намира в най-близката точка до нас в своята орбита (т.нар. перигей). Когато това се случва, Луната изглежда значително по-ярка, отколкото е в апогей (в най-далечната точка) – размерът ѝ се увеличава с около 14 %, а яркостта ѝ – с около 30 %, казват от NASA.

Този феномен настъпва, тъй като орбитата на Луната е близка до нас, но не е кръгова, а е елипсовидна. Т.е. ще има моменти, в които се приближава и отдалечава. Няма строго астрономическо определение и често дефиницията за супер Луна е доста произволна. Астрофизикът Фред Еспенак казва, че това е пълнолуние, което настъпва в момент, в който Луната е в 10 % от своя перигей.

Вследствие на тази дефиниция имаме възможност да видим три до четири супер Луни на година, при това последователно. И тази нощ е четвъртата и последна за 2022 г.

Обратното на супер Луна е микро Луна, но разликата е толкова малка, че не бихте могли да я разпознаете.

Далеч по-забележим е оптичният трик, наречен Лунна илюзия. Това се случва, когато нашият спътник се намира особено ниско на хоризонта. По този начин изглежда така, сякаш е огромен и се намира много по-близо до нас от обичайното.

Ако искате да видите супер Луна в пълния смисъл на това определение – т.е. във възможно най-близката точка до нас – ще трябва да почакате до 6 декември 2052 г.

Уви, тази нощ супер Луната ще повлияе на едно друго астрономическо събитие – пика на Персеидите. Да, пак ще можете да видите някой и друг падащ метеор, но яркостта на нашия спътник определено ще затрудни наблюдението.