Повечето хора днес едва ли ще имат шанса да посетят Марс. И по-добре – в момента Червената планета е едно изключително неблагоприятно място за живот. Това обаче не ни пречи да мечтаем, че един ден ще стъпим на извънземна земя и ще вперим поглед в невероятния хоризонт насреща ни.

Докато това се случи, ви предлагаме следващото най-добро нещо – една нова снимка, заснета на 16 ноември от „Кюриосити“ и подобрена от наземния екип на мисията. По това време марсоходът се е намирал по един от склоновете на планината Шарп.

Всъщност снимките са две и са направени в два отделни момента през деня. Учените обаче ги комбинират и оцветяват (оригиналните им версии са черно-бели), за да достигнат до поразително красивия резултат по-горе и за да покажат по какъв точно начин различните светлинните условия подчертават по различен начин характеристиките на пейзажа.

Синият цвят представлява сутрешната светлина, а оранжевият – следобедната. Мястото, където двете фотографии са комбинирани, е със зелен оттенък.

Марс в сутрешните (горната снимка) и следобедните часове (долната). Източник: NASA/JPL-Caltech

В центъра на изображението се вижда склона на планината Шарп, чийто връх се извисява на 5,5 км от центъра на кратера Гейл. В дясно пък откриваме формацията, наречена планината Рафаел Наваро, кръстена на учения, който помага за идентифицирането на органичните смеси на Марс. За съжаление, Рафаел Наваро почина по-рано тази година.

В момента „Кюриосити“ е един от двата роувъра на NASA, които работят на Марс. Той е тук почти цяло едно десетилетие – от август 2012 г. Задачата му е да изследва кратера Гейл, за да получим повече информация за климата и геологията н планетата. Освен това търси доказателства, които да ни покажат дали Марс някога е бил обитаем.

„Пърси“ – наследникът на „Кюриосити“ – пристигна на Червената планета по-рано тази година. Той също ще търси признаци на живот – например в микроскопичните вкаменелости, които вероятно се крият в местните скали.

Първоначално мисията на „Кюриосити“ трябваше да продължи две години. Марсоходът обаче се оказа по-издръжлив, отколкото въобще сме предполагали.

В момента двете машини изследват различни части на Червената планета и наблюденията, които правят, ще разширят значително знанията ни за нея.

Можете да свалите изображението във висока резолюция ТУК.