Откакто се приземи през 2021 г., марсоходът „Пърси“ претърсва прашния и скалист пейзаж на кратера Джезеро на Марс за признаци на живот. Сега обаче апаратът забеляза човешки боклук по повърхността на Червената планета.

Във вторник екипът на „Пърси“ сподели снимка на парче от термалното одеяло, което е предпазвало роувъра от екстремните температури по време на приземяването му.

Според екипа е изнанадващо, че то се намира именно на това място, тъй като роботът бе спуснат на около 2 км от него – "Дали това парче се е приземило тук впоследствие или вятърът го е отвяло?“

Това не е единствената част от роувъра, която замърсява Марс. През април малкия хеликоптер „Инджнюити“ засне човешки боклук от птичи поглед и по-конкретно – част от оборудването, което помага и на него, и на „Пърси“ да стигнат до Марс.

Парашутът и отломките, заснети от "Индженюити" на 19 април 2022 г. Източник: NASA/JPL-Caltech

Основната мисия на „Пърси“ е да търси признаци за древни микробни форми на живот край Джезеро – древна речна делта.

Да замърсяваш гордо

Що се отнася до космическия боклук, това постоянно нарастващ проблем, който тревожи космическите агенции. Фрагменти от стари мисии, като ботуши, лопати и цели превозни средства, които мисиите „Аполо“ оставят на Луната – могат да замърсят иначе девствените планетарни тела.

Броят на сателитите и космическия боклук в орбитата на Земята пък нараства ежедневно и напускането на пределите на нашата планета става все по-опасно. Освен това всички тези отломки, включително нефункциониращи сателити, изгорели двигатели, отвертки, парашути и др. – могат да представляват опасност за Международната космическа станция.

Въпреки това ограниченията, които имат за цел да предпазят космоса от замърсяване, са изключително оскъдни. Сегашният космически закон не се е променил особено от Outer Space Treaty насам, създаден през 1967 г. А и той сам по себе си не е особено детайлен и половин век по-късно космически светове като Марс се превръщат малко по малко в сметища.