Според командир Крис Касиди най-често срещаният въпрос, който хората задават на астронавтите на борда на Международната космическа станция, няма нищо общо с невероятните експерименти, които провеждат там горе. Малцина са и онези, които се интересуват от страхотните гледки, които се откриват към нашата планета. Не, Касиди твърди, че най-популярният въпрос, който вълнува повечето хора, е как астронавтите ходят по голяма нужда. Ето защо командирът реши да създаде ново видео и да опише подробно целия процес.

Преди това обаче – малко история. В началото, по време на първите мисии „Аполо“, NASA не се е замисляла особено как точно астронавтите ще ходят по малка и голяма нужда. Когато първият американец (Алън Шепърд) излиза в космоса, космическата агенция дори не е планирала той да посещава тоалетната. Пътешествието е трябвало да бъде съвсем кратко и NASA е предположила, че той ще може да издържи. Изстрелването обаче се забавя няколко часа, а човекът е трябвало да чака търпеливо на ракетната площадка. В края на краищата – се напикава.

В края на краищата се оказва, че NASA трябва да измисли някаква система, която да работи адекватно при по-дългите пътешествия. Преди „Аполо 12“ астронавтите са ходели по голяма нужда в специални нужди. Когато е ставало дума за уриниране пък, те е трябвало да вкарват своите органи в тубичка с гумен край, наподобяващ презерватив. Това обаче имало своите недостатъци, тъй като обвивката често падала заради проблеми, свързани с различните размери.

При „номер 2“ астронавтите използвали фекални торбички, които позиционирали в ануса си със своеобразен „напръстник“.

За номер 1 - вляво, за номер 2 - вдясно. Източник: NASA (public domain).

При разходки извън космическия апарат астронавтите трябвало да използват „системи за фекално съдържание“ (FCS), които представлявали „чифт бельо с абсорбираща материя, което се слагало под дреха с течно охлаждане“. Казано по-простичко, хората, които са стъпили за първи път на Луната, са носели памперси.

За щастие, днес ситуацията (поне в самите космически апарати) е значително подобрена. Съвсем наскоро дори NASA започна тестовете на тоалетна за цели 23 млн. долара.

И така, време е и за самото видео – в него командир Крис Касиди обяснява как работи цялата система. На практика тя включва вакуумен маркуч за урината, а за номер 2… Е, вижте сами.