Родителите и екраните: Как дигиталните устройства влияят на развитието на децата под 5 години
Изследване на австралийски учени от Университета в Уолонгонг, публикувано в JAMA Pediatrics, разкрива малка, но статистически значима връзка между използването на дигитални устройства от родителите в присъствието на техните деца и различни аспекти на детското развитие.
Основни изводи от проучването:
Децата на възраст до 5 години, чиито родители използват смартфони, таблети или други устройства по време на взаимодействие с тях, показват:
-
По-ниски когнитивни резултати
-
Намалено просоциално поведение
-
По-слаба емоционална привързаност
-
Повишени нива на интернализиращо и екстернализиращо поведение
-
Повече време, прекарано пред екрана
Макар ефектите да са слаби (под 0,2 по скалата), те са последователни и значими в множество независими изследвания.
Цифровите устройства – скрит пречка за пълноценното родителство
Ангажираната комуникация с децата е ключова за тяхното емоционално и когнитивно развитие. Употребата на дигитални технологии от родителите – особено по време на игра, хранене и други семейни дейности – се счита за потенциален нарушител на тези важни моменти.
Над 70% от родителите използват устройства по време на съвместна дейност с децата си, а 89% признават, че го правят поне веднъж дневно. Това поведение може да прекъсне комуникацията, да ограничи социалния обмен и да повлияе негативно върху езиковото и психосоциалното развитие на детето.
За проучването:
Метаанализът включва 21 изследвания с общо 14 900 участници от 10 различни държави – предимно с високи доходи. Учените оценяват ефекта от родителската употреба на технологии върху:
-
Когнитивно развитие
-
Езикови умения
-
Поведенчески модели
-
Просоциално поведение и емоционална привързаност
-
Времето, което децата прекарват пред екран
Единствено при езиковото развитие не е открита статистически значима връзка. Важно е да се отбележи, че не е имало значение дали употребата на устройствата е прекъсвала директното общуване или е просто присъствала във фонов режим – и в двата случая е отчетен отрицателен ефект.
Заключение:
Макар и малки, негативните ефекти от дигиталните устройства върху децата в ранна възраст не бива да се подценяват. Осъзнатото и отговорно използване на технологии от страна на родителите е важна стъпка към изграждането на здравословна семейна среда и подпомагане на детското развитие.