NASA разработи титаниева тоалетна на стойност 23 млн. долара, която е по-подходяща за използване и от жени. Тя бе изстреляна успешно в петък и първоначално ще бъде тествана на Международната космическа станция, преди евентуално да бъде монтирана на кораб до Луната.

Тоалетната е висока 71 см и тежи 45 кг – на практика е наполовина на двете руски тоалетни, монтирани на МКС. Проектирана е така, че да може да се побере в капсулите „Орион“ на NASA, които след няколко години би трябвало да отведат астронавти до земния спътник.

Космическата тоалетна може и да не изглежда особено удобна, но предлага ергономичен дизайн, който улеснява поддържането ѝ и почистването ѝ в условия на микрогравитация. Нейните части са устойчиви на корозия, което означава, че и ще издържат по-дълго време. В случай че се чудите, не друго, а киселинният разтвор, използван за обработка на урината, е корозивен. Освен това тоалетната се намира в своеобразна кабина, досущ като обществените тоалетни, което дава на астронавтите и усещане за усамотение.

Нещо повече – новата тоалетна вече е по-удобна за използване и от жени.  За да създаде удобства и за жените, НАСА наклони седалката на новата тоалетна и я направи по-висока. Новата форма ще помогне на астронавтите да се разположат по-добре, каза Мелиса Маккинли, мениджър на проекта от космическия център "Джонсън".

Новата тоалетна рециклира по-ефективно и урината, която астронавтите пият – разбира се, след като е филтрирана и обработена.

Източник: NASA

„Ние рециклираме около 90 процента от всички базирани на водата течности на космическата станция, включително урина и пот – казва астронавтът Джесика Меир, която влезе в историята, когато изцяло дамски екип излезе в космоса и ремонтира Международната космическа станция. – Това, което се опитваме да направим на борда станцията е, да имитираме елементи от естествения воден цикъл на Земята, за да се сдобием с вода от въздуха. А когато става дума за нашата урина на МКС, днешното ни кафе на практика е утрешното ни кафе!“

Що се отнася до фекалиите, по-голямата част от тях се съхраняват в товарен кораб, който изгаря при навлизането си в земната атмосфера. Малка част обаче се поставят в специални контейнери, които се използват за изследователски цели на Земята.

Облекчаването в Космоса винаги е било предизвикателство за астронавтите. През 2018-а Пеги Уитсън – астронавт от NASA, която все още държи рекорда за най-дълъг престой в Космоса от американски астронавт – описва трудностите доста красноречиво: „Уринирането е сравнително лесно. Номер 2… е по-предизвикателно, защото се опитваш да уцелиш една сравнително малка цел.“