Според ново изследване на университета "Маккуори" фермите за питони могат да предложат устойчив и ефективен нов вид животновъдство, което да повиши продоволствената сигурност.

Проучване на две ферми за питони в Югоизточна Азия, ръководено от д-р Даниел Натуш от Факултета по природни науки, установява, че питоните преобразуват храната в наддаване на тегло изключително ефективно в сравнение с конвенционалните животни като пилета и говеда.

"По отношение на коефициента на преобразуване на храната и протеините питоните превъзхождат всички основни селскостопански видове, изследвани до момента", казва д-р Натуш.

"Установихме, че питоните растат бързо и достигат "кланично тегло" през първата година след излюпването си."

Змийското месо е бяло и с много високо съдържание на протеини, казва д-р Натуш.

Изследователският екип от няколко институции включва учени от Университета Макуори, Оксфордския университет във Великобритания, Университета в Аделаида, Университета Витватерсранд в Йоханесбург и Виетнамската академия за наука и технологии в Ханой.

Изследването е публикувано в списание Scientific Reports.

Изследователите сравняват мрежестите (Malayopython reticulatus) и бирманските питони (Python bivittatus), отглеждани в промишлени ферми в Тайланд и Виетнам, като проверяват въздействието на различните хранителни режими.

Гъвкаво решение на проблема с продоволствената несигурност

"Изменението на климата, болестите и намаляващите природни ресурси увеличават натиска върху конвенционалното животновъдство и растителните култури, което има тежки последици за много хора в страните с ниски доходи, които вече страдат от остър недостиг на протеини", казва д-р Натуш.

Неуспехите на конвенционалните системи за производство на храни, водещи до широко разпространена продоволствена несигурност, стимулират интереса към алтернативни източници на храна, казва той.

Змийското месо е устойчив източник на храна с високо съдържание на протеини и ниско съдържание на наситени мазнини, който вече се консумира широко в Югоизточна Азия и Китай.

"Въпреки че мащабното отглеждане на питони е добре развито в Азия, то не е обект на внимание от страна на водещите учени в областта на селското стопанство", казва д-р Натуш.

"Змиите се нуждаят от минимално количество вода и дори могат да живеят от росата, която се утаява върху люспите им сутрин. Те се нуждаят от много малко храна и ще изядат гризачи и други вредители, които нападат хранителните култури. В миналото на много места са били деликатес.

"Нашето проучване показва, че отглеждането на питони, допълващо съществуващите животновъдни системи, може да предложи гъвкав и ефикасен отговор на глобалната продоволствена несигурност."

Разходи и ползи

Съавторът професор Рик Шайн от Факултета по природни науки към университета "Макуори" казва, че това е първото проучване, което разглежда задълбочено вложените ресурси и резултатите, разходите и ползите от търговските ферми за змии.

"Съществуват ясни икономически и адаптивни ползи за фермерите, които отглеждат питони, вместо да отглеждат прасета", казва професор Шайн.

"Птиците и бозайниците изразходват около 90% от енергията на храната, която консумират, само за да поддържат постоянна телесна температура", казва професор Шайн.

"Но студенокръвните животни като влечугите просто намират място под слънцето, за да се стоплят. Те са много по-ефективни в превръщането на храната, която ядат, в повече плът и телесна тъкан, отколкото което и да е топлокръвно същество."

Скритите броколите

Изследователският екип храни тестово групи питони с различни "колбаси" от отпадъчни протеини от месни и рибни разфасовки и установява, че интензивното консумиране на продуктите от страна на младите екземпляри води до бърз растеж без видими последици за хуманното отношение към животните.

Въпреки че в дивата природа питоните са изключително месоядни, те могат да усвояват соя и други растителни протеини, а някои колбаси съдържат около 10 % растителни протеини, скрити сред месото.

„Все едно да скриете броколи в кюфтетата, за да накарате децата си да ядат зеленчуци", казва д-р Натуш.

"Ние показахме, че фермите за змии могат ефективно да превръщат много селскостопански отпадъци в протеини, като същевременно произвеждат сравнително малко собствени отпадъци."

При преработката на около 82 % от живото тегло на питона се получават полезни продукти, включително високопротеиновия изкормен труп за месо, ценната кожа, както и мазнината (змийско масло) и жлъчката, които имат медицинско приложение.

За добива на килограм месо влечугите произвеждат много по-малко парникови газове от бозайниците. Тяхната здрава храносмилателна система, която може да разгражда дори кости, не произвежда почти никакви водни отпадъци и много по-малко твърди отпадъци от бозайниците.

Питоните могат да гладуват повече от четири месеца, без да губят много тегло, и бързо възобновяват растежа си, щом отново започнат да се хранят, така че постоянното производство може да продължи дори когато храната е оскъдна", казва д-р Натуш.

"Установихме също, че някои ферми дават бебета питони на местни селяни, често пенсионери, които си докарват допълнителни доходи, като ги хранят с местни гризачи и остатъци, а след това ги продават обратно на фермата след година."

Професор Шайн казва, че това проучване показва изключителната ефективност на влечугите при превръщането на отпадъците в полезни продукти, което разкрива големи възможности в страни, където вече има културен прецедент за производството и консумацията на змийско месо.

Въпреки това е малко вероятно Австралия или Европа да приемат отглеждането на питони, казва той.

"Мисля, че ще мине много време, преди да видите бургери от питони, сервирани в любимия ви местен ресторант."

Източник: Phys.org