Бавноходките – най-издръжливите микроскопични животни на Земята - вече имат конкуренция. И Bdelloid rotifers могат да преживеят изсушаване, замръзване, глад и дори условия с ниско съдържание на кислород. Сега учени съобщиха, че са съживили едно от тези ротифери, прекарало последните 24 000 години в сибирската вечна замръзналост.

Невероятните наблюдения са публикувани в Current Biology.

Изследователите са взели проби от вечната замръзналост на дълбочина от 3,5 м и бавно са сгрели пробата. Това е довело до възкресяването на няколко микроскопични организми, включително на тези дребни животинки.

„Нашето доказателство е най-категоричното до момента, което показва, че многоклетъчните животни могат да издържат в криптобиоза – състояние на изключен метаболизъм - в продължение на десетки хиляди години“, казва съавторът на проучването Стас Малавин от Института за физиохимически и биологически проблеми в почвознанието в Русия.

Екипът е специализирал в изучаването на замръзнали организми във вечната замръзналост. Той е извлякъл пробата изключително внимателно. Предвид факта, че тези животни са наистина устойчиви, е било от съществено значение пробата да не се замърси с по-скорошни пластове. Възрастта на вечната замръзналост, както и на животните, замръзнали в нея, е определена и посредством други методи, включително радиовъглеродно датиране.

Според научната литература ротиферите могат да оцелеят до 10 години в замръзнало състояние. Очевидно механизмите, които им позволяват да издържат на подобни условия, функционират дори по-добре, отколкото някой въобще е предполагал.

Учените не са сигурни как това животинче, както и други подобни организми, могат да предпазват своите клетки и органи от ледените кристали, които се образуват по време на процеса на замръзване. Животните би трябвало да бъдат разкъсани, но не са. Докато бавно замръзват, нещо изключително странно вероятно се случва в тези миниатюрни животни.

„Изводът от всичко това е, че многоклетъчните организми могат да бъдат замразявани и съхранявани в продължение на хиляди години, а след това – съживени. Това е мечта на множество писатели на научна фантастика – казва Малавин. – Разбира се, колкото по-сложен е организмът, толкова по-трудно е да се запази жив в замръзнало състояние. В момента при бозайниците това не е възможно. И все пак, преминаването от едноклетъчен организъм до организъм със стомашно-чревен тракт и мозък, макар и микроскопичен, представлява голяма крачка напред.“