Определени навици, като пушенето или злоупотребяването с различни субстанции, както и генетичното ни предразположение, увеличават шансовете ни да се разболеем от рак. Всеки път обаче, когато една клетка се репликира, съществува вероятност нещо да се обърка и тя да започне да се възпроизвежда неконтролируемо и да доведе до появата на ракови клетки.

Съответно би било логично две основни неща да увеличават шанса от развиването на рак – броят на клетките, които се репликират (т.е. размерът на организма) и дълголетието на конкретния организъм (което от своя страна увеличава възможностите повече репликации да се объркат). Ако случаят е такъв обаче, защо слоновете не се разболяват от рак постоянно?

В ново изследване, публикувано в eLife, учени откриха, че слоновете (и вероятно и други големи бозайници) са развили цял арсенал от специални гени, които отблъскват туморните клетки. Нещо повече – те разполагат с много по-големи количества копия на тези гени, отколкото останалите животни, и тези гени вероятно са еволюирали заедно с гигантските им тела, за да подсигурят растежа на вида.

Авторите на новото проучване вярват, че тайната на бъдещите ракови терапии се крие в геномите на големите животни.

„Като определим как големите и дълголетни животни са еволюирали, за да потискат по-добре развитието на рака, ние можем да научим как точно работи еволюцията и дори да използваме това знание, за да разработим нови ракови лечения“, коментира Хуан Мануел Васкез от Калифорнийския университет – Бъркли.

Слоновете обаче не са единствените животни с вграден защитен механизъм срещу рака. И други афротерии (включително слонските земеровки, тръбозъбите и дюгоните) изглежда също притежават допълнителни копия от гените, потискащи развитието на раковите клетки. Въпреки че са родственици на слоновете, много от тези животни са доста малки, което подсказва, че дупликирането е настъпило преди или по време на еволюцията на големите тела. Слоновете обаче определено изпъкват пред всички останали.