Паяците, изглежда, имат уши навсякъде. Ново изследване, което все още не е минало през процедура за анонимно рецензиране, твърди, че техните мрежи изпълняват ролята на „външни тъпанчета“. В него авторите демонстрират как паякът от вида Larinioides sclopetarius прехвърля възприятието си за звук към структура, намираща се извън собственото му тяло.

Според учените мрежата на Larinioides sclopetarius изпълнява ролята на акустична „антена“, засичаща различни звуци. Нещо повече – това е едно от най-ефективните „тъпанчета“ в природата.

Тъпанчето възниква в еволюцията на сухоземните видове като средство за засичане на фини и пренасяни по въздуха звуци. Повечето хора имат по едно във всяко едно ухо и то разделя външното от вътрешното ухо. Ако се нарани, слухът може да се влоши значително.

Безгръбначните, които не разполагат с подобни екстри, прибягват до други решения – дълги въртеливи структури, засичащи звуците във въздуха.

Новото изследване проучва мрежите на L. sclopetarius, оплетени спонтанно от лабораторни животни в дървени рамки. Впоследствие изследователите ги записват с камера, за да видят как паяците ще откликнат на въздушни акустични тонове, идващи от различни разстояния и посоки.

Видео записите показват, че позата на паяка се променя в отклик на относителната дистанция на звук, произведен на 3 метра от мрежата. Те приклякват, прилепват тялото си към земята и променят посоката си рязко съобразно шумовете.

Изследователите казват, че хищниците, заплашващи живота на паяците – птици, жаби и щурци – са твърде шумни (> 80 децибела), но техните лабораторни експерименти показват, че паяците имат праг на чуваемост, който е по-нисък от 68 децибела. Като се има това предвид, учените смятат, че паяците би следвало да могат да засичат хищници и плячка на повече от 10 метра от тях.

Ако резултатите от изследването бъдат потвърдени, това ще означава, че паяците са успели да преодолеят ограниченията на своето тяло и да създадат външно тъпанче, което може да бъде до 10 000 пъти по-голямо от неговото собствено тяло. Също така това не е първото проучване, занимаващо се със слуха на паяците. По-рано стана ясно, че някои видове могат да „чуват“ с помощта на косматите си крака.

Новото проучване може да бъде прочетено в BioRxiv.