Посредством генетични тестове учени откриха нов вид на „една от най-странните костенурки в света“.

Костенурките матамата са известни със специфичните си малки и подобни на мъниста очи, голяма уста и плоска триъглна глава. Досега се смяташе, че това харизматично животно от Южна Америка е единственият представител на вида Chelus. Нови открития обаче, публикувани в Molecular Phylogenetics and Evolution, показват, че преди 13 млн. години (по време на късния миоцен) се е обособил нов за науката вид.

По това време някогашният басейн Амазонка-Ориноко е започнал да се разделя на две реки, което е довело и до разделението на водните създания, живеещи в региона (и съответно – до по-нататъшното формиране на генетични различия).

Предишни изследвания бяха отбелязали наличието на различни физиологически характеристики в отделните матамата костенурки. Ето защо изследователи от природонаучния музей Сенкенберг в Дрезден решават да проучат въпроса по-подробно.

Новооткритият вид. Източник: Mónica A. Morales-Betancourt/Senckenberg

Те взимат 75 ДНК проби и доказват, че в действителност съществуват два генетично и морфологично диференцирани вида костенурки матамата. Новоописаният вид Chelus orinocensis обитава басейните на реките Ориноко и Рио Негро, докато видът, известен като Chelus fimbriata, е ограничен изключително в басейна на Амазонка.

„На този етап (на базата на широкото му разпространение) не смятаме, че новият вид е застрашен. Резултатите обаче показват, че числеността на популациите на всеки вид като цяло е по-малка именно заради разделението им - обяснява Марио Варгас-Рамирес, бивш изследовател от Сенкенберг. Освен това всяка година хиляди от тези странни на вид животни стават жертви на незаконната търговия с животни и се конфискуват от властите. Трябва да защитим тези впечатляващи животни, преди да е станало късно“.