Учените отдавна знаят, че морските птици поглъщат микропластмаса, като я бъркат с храна. Според ново изследване тези отпадъци не само запушват или преминават през стомаха, но и нарушават баланса на цялата храносмилателна система, предаде Франс прес.

Изучавайки храносмилателната система на два вида атлантически морски птици - полярен буревестник и  буревестник Кори, изследователите са установили, че малките пластмасови частици нарушават техния микробиом - сложен набор от микроорганизми, включващ добри и лоши бактерии.

Като цяло колкото повече микропластмаса поглъща птицата, толкова повече намаляват стомашните бактерии, повечето от които полезни, докато потенциално патогенните агенти се размножават.

Изследването, публикувано в сп. "Нейчър еколъджи енд еволюшън", показва също увеличаване на устойчивите на антибиотици микроби и разкрива, че някои видове микропластмаси могат да отделят химикали, които нарушават чревния микробиом на птиците, пише БТА. Микропластмасата, получена от разграждането на пластмасови продукти в околната среда, се среща по целия свят - от най-дълбоките океански бездни до върха на Еверест, и в повечето животински хранителни вериги. При хората следи от нея са открити в кръвта, кърмата и плацентата.

Настоящото изследване е поредното потвърждение, че продължителното поглъщане на микропластмаса причинява т.нар. нарича чревна дисбиоза - дисбаланс между здравите и вредните бактерии в храносмилателната система.

Последиците от това могат да бъдат съществени, тъй като, подобно на птиците, много видове, включително и хората, имат важен микробиом в храносмилателната си система.

Разнообразието на тази чревна флора често е гаранция за добро храносмилане и помага за укрепване на имунната система. Някои от тези бактерии и микроби обаче могат да имат неблагоприятен ефект върху здравето и да причиняват заболявания, въпреки че към момента точното въздействие на всяка от тях върху организма все още не е достатъчно добре дефинирано.

Като цяло обаче все повече изследвания разкриват неблагоприятното въздействие върху здравето на животните на микропластмасата - частици с диаметър по-малък от пет милиметра.

При хората присъствието им може да предизвика алергични реакции и увреждане на клетките, а съдържащите се в тях химикали са свързани и с повишен риск от рак, репродуктивни проблеми и ДНК мутации.

Авторите на изследването се надяват, че техните открития при морските птици ще доведат до съответни изследвания при хората.