Италиански учени забелязаха, че кучетата различават какво е емоционалното състояние на събратята им по размахването на опашката. Не става въпрос обаче за изразяване на доволство, както сме свикнали да мислим, а за по-сложни „кодирани” съобщения, пише Би Би Си.

Изследването е проведено сред 43 животни. Учените им показали изображения на махащи с опашка кучета и в същото време следели честотата на пулса им. На едната група животни бил показван само обобщен силует на куче, а на другата – обикновен видеозапис.

Оказало се, че и в двата случая кучетата реагират различно на маховете, в зависимост от това на коя страна е „акцентът” на опашката. Ако тя се движи по-наляво (от гледна точка на самото куче), наблюдателите повишават сърдечния си ритъм. Ако опашката маха повече надясно, животните оставали спокойни.

Реакцията на кучетата към махащата наляво опашка се тълкува от специалистите като типичен рефлекс при сигнал за тревога. Знакът „надясно” пък сякаш означава „всичко е наред”.

Според учените асиметрията на движението се обяснява с асиметрия на мозъка, каквато има и при хората. Различните емоции активират различни мозъчни центрове в двете полукълба и това се отразява веднага на движенията. Това вече бе известно на учените, но новото изследване показва, че кучетата инстинктивно различават емоционалното състояние на събратята си по тези малки разлики.