Кучетата могат да плачат от радост, когато се срещнат със стопаните си, установиха учени от университета Азабу в Токио, Япония.

Учените, ръководени от Такефуми Кикусуи, са изследвали дали е възможно не само хората, но и четириногите им приятели да се просълзяват при силни емоции.

"Установихме, че кучетата се просълзяват при положителни емоции", каза Кикусуи. "Открихме, че вероятният механизъм за това е отделянето на окситоцин". Той заяви, че досега няма доказателства, че и други животни се просълзяват от радост.

Кикусуи се насочил към темата, след като забелязал сълзи в очите на домашния си любимец - женски пудел. Докато кърмела новородените си кученца, в очите на майката имало сълзи. "Това ме наведе на мисълта, че окситоцинът може да увеличава просълзяването", каза Кикусуи.

Хормонът, произвеждан в мозъка, играе ключова роля при раждане, както и при съжителстването при хората. Той предизвиква раждането, стимулира производството на кърма, усилва връзката между майка и детето й, може да усили връзката между партньори в двойка и да участва в изграждането на доверие между възрастните хора.

Предишни изследвания са установявали, че окситоцинът се освобождава и при взаимодействия между кучета и стопаните им.

Кикусуи и екипът му искали да установят дали кучетата плачат, когато се срещнат отново със стопаните си след раздяла. Хипотезата им се потвърдила, като в същото време било установено, че кучетата не се просълзяват при среща с непознати. Добавянето на окситоцин в очите на животните увеличило отделянето на сълзи.

Японските учени установили, че след пет до седем часа раздяла със стопаните, домашните любимци отделят значително количество сълзи в рамките на пет минути след срещата.

Все още не е установено дали кучетата плачат при отрицателни емоции.

Изследването е публикувано в Current Biology.