Проучване, проведено сред 600 здрави домашни кучета, установява силна връзка между храненето на кучетата със сурово месо и отделянето на бактерия Ешерихия коли (E. coli), която е устойчива на широкоспектърния антибиотик ципрофлоксацин.

С други думи, чрез суровото месо, с което се хранят кучетата, опасни и трудни за унищожаване бактерии могат да проникнат между хората и селскостопанските животни. Това е тревожно откритие, казват изследователите от Бристолския университет в Обединеното кралство.

"Ние нямахме за цел да се фокусираме върху суровата храна за кучета, а да проучим какво може да направи животното по-склонно да отделя устойчиви E. coli в изпражненията си", казва генетичният епидемиолог Джордан Сили от Бристолския университет.

"Нашето проучване установи много силна връзка между отделянето на резистентни на ципрофлоксацин E. coli и храненето на кучета със сурова храна."

Въз основа на анализа на изпражненията и анкетите, попълнени от собствениците на кучета, които обхващат начина на хранене, други животни, както и средата за разходка и игра, единствено яденето на сурово месо се оказва значителен рисков фактор за отделянето на резистентна към антибиотици E. coli.

Нещо повече, щамовете на E. coli, най-често идентифицирани при кучетата в селските райони, съвпадат с тези, открити и при едрия рогат добитък. В градските райони кучетата по-често са имали щамове, открити при хора, което предполага по-сложна комбинация от пътища за заразяване.

Изследователите призовават стопаните да обмислят възможността да подлагат домашните си любимци на диета без сурова храна, а собствениците на добитък да предприемат мерки за намаляване на употребата на антибиотици във фермите, откъдето се добива храната за кучета - практика, която насърчава антибиотичната резистентност.

"Индивидуалните мерки за намаляване на риска от отделяне на резистентни бактерии от кучетата включват преминаване към диета без сурова храна или снабдяване с качествено сурово месо, което може да бъде сготвено, и последващо готвене", казва Сили.

"Повечето сурови храни, продавани за консумация от кучета, не са с качество, което може да бъде сготвено, и могат да причинят сериозна опасност за здравето на кучетата, ако бъдат сготвени."

E. coli са част от здравословния чревен микробиом при хората и животните. Въпреки че повечето щамове са безвредни, някои могат да причинят проблеми, особено при хора с отслабена имунна система. Когато възникнат инфекции, особено в тъкани като кръвта, те могат да бъдат животозастрашаващи и да изискват спешно лечение с антибиотици.

Ако E. coli не се повлиява от антибиотици като ципрофлоксацин, инфекциите стават по-трудни за лечение. За да се преборим с това, е нужно да разберем по-добре връзката между здравето на хората, животните и околната среда, казват изследователите.

"Трябва да се установят по-строги ограничения за броя на бактериите, които се допускат в месото, което се продава за консумация в непреработен вид, отколкото в онова, което се продава за приготвяне преди консумация", казва молекулярният бактериолог Матю Ависън от Бристолския университет.

Изследването е публикувано в One Health.