Кучетата имат завидно умение за ориентиране. Дори когато се намират на напълно непознато място, те успяват да намерят пряк път.

Сега за първи път чешки учени откриха доказателства, че нашите четириноги приятели могат да усещат и да се ориентират с помощта на слабото магнитно поле на Земята.

Как точно го правят? Все още не е ясно. Изглежда обаче това мистериозно чувство, известно като магниторецепция, наистина съществува при кучетата (както и при много други животни, включително птици, саламандри и жаби).

Учените от край време подозират, че кучетата притежават този талант, но никога досега не са го тествали тази хипотеза по толкова сериозен начин.

„Наистина съм впечатлена от получените данни“, коментира биологът Катерин Ломан. Тя изучава магниторецепцията у птиците и костенурките и не е участвала в новото проучване.

Докато ловуват, някои кучета просто използват оставените от себе си следи, за да се върнат до стартовата точка. Други обаче следват изцяло нов маршрут – умение, известно като разузнаване (scouting). Това е особено интересна способност, но досега начинът, по който животните се ориентират (и каква връзка има това с магнитното поле) е бил проучван при другите видове, но не и при кучетата.

Преди няколко години учени от Природонаучния университет в Чехия откриват, че кучетата уринират и дефекират по геомагнитната ос север-юг. Т.е. това ни навежда на мисълта, че те могат да усетят магнитното поле на Земята. Сега подобен екип от същия университет откриват, че и разузнаването разчита на това мистериозно чувство.

Изследователите проследяват навигационните способности на 27 кучета от 10 породи в продължение на цели 3 години (в периода 2014-а – 2017-а). Животинките са били екипирани с яки с GPS сензори и камери. Те периодично са били пускани да тичат свободно в непознати за тях гори. Кучетата винаги са навлизали навътре в гората, но веднага щом стопаните им ги извикват, те се връщат безпроблемно. 60% от тях проследяват пътя, по който вече са минали, но в 1/3 от случаите те избират съвсем различен маршрут. Във втория случай те се връщат до собственика си с кратък, около 20-метров спринт по геомагнитната ос север-юг - сякаш разполагат с компас.

След подробен анализ на данните учените установяват, че във втория случай кучетата се ръководят от геомагнитното поле на Земята – те буквално сравняват своята ментална „карта“ с вътрешния си „компас“. Именно по този начин определят посоката, в която е необходимо да се придвижат.

Едно от потенциалните обяснения за тази геомагнитна чувствителност може да е протеин, наречен криптохромозом-1, тъй като той се влияе от земното магнитно поле. Тази чувствителност е характерна и за други животни – например китове, голи земекопи и дори пчели.

Изследването е публикувано в eLife.