Знаете ли кое е първото животно на Земята? Учени смятат, че тази титла принадлежи на морската гъба. Преди време изследователи от Масачузетския технологичен институт (МIT) в САЩ откриват доказателства, които подкрепят това твърдение. Те извършват генетичен анализ на скала на 640 млн. години и откриват, че тя съдържа молекула от морска гъба.

Този времеви период е доста преди т.нар. „експлозия през камбрий“, която бележи появата и разцвета на относително сложни форми на живот. Откритието прави скромната морска гъба горд носител на званието „първо животно на Земята.“

От експлозията през камбрий са останали голям брой фосили, но образците, датиращи от по-ранни периоди са рядкост. Това затруднява учените в опитите им да определят кое е първото животно на планетата. Изследователите от MIT са решили да търсят първото създание, изследвайки молекулярни фосили – следи от молекули на животни, запазени в древни скали. Екипът е насочил вниманието си към една определена молекула, съдържаща се в скали на 640 милиона години.

Изследователите са предполагали, че молекулата е от морска гъба, тъй като се знае, че някои модерни гъби я произвеждат. Уловката е била обаче, че някои водорасли също я генерират. Учените са идентифицирали гена, свързан с производството на молекулата и са проследили произхода му, достигайки до най-древния му носител – морската гъба.