Химическите вещества, които в изобилие изтичат в тоалетните и мивките в градските жилища, а след това попадат в реките, предизвикват промени в организма на рибите, твърдят британски учени, цитирани от Би Би Си. Коктейлът от химикали отключва при някои от рибите самци механизъм, който ги превръща в самки.

Феноменът е наблюдаван засега при сладководни риби, казва Чарлз Тейлър от Университета Ексетър в Южна Англия. Екипът е установил, че самците в британските реки проявяват понижено ниво на агресия, губят способността си да съперничат на другите самци, пада качеството на спермата, а някои дори започват да хвърлят хайвер.

Сред веществата, които могат да оказват такъв ефект върху рибата, Тейлър посочва съставките на противозачатъчните таблетки, миещите вещества, козметиката и някои от видовете пластмаса.

Според учения промените засягат около 20% от самците в британските реки и се отнасят за различни аспекти от поведението.

"Изследванията показват, че много други вещества, които попадат в реките с пречистената вода, също влияят на рибата. Такива са антидепрeсантите, които свалят нивото на естествената боязливост на рибата и променят реакциите й при среща с хищници“, казва ученият.

През 2009 г. екип от американския университет в Рочестър публикува проучване, според което момчетата, които са били подложени в утробите на майките си на влиянието на химикали със съдържание на пластмаса, се интересуват по-слабо от момчешки играчки като камиони и коли, неохотно участват в момчешки игри и обикновено избягват сбивания. Според учените някои видове пластмаса са с химическа формула, която по структура прилича на женския хормон естроген.