Формите и размерите на жабите са най-разнообразни, но определени групи сред тях споделят общи характеристики - например яркост на окраската или сила на отровата. Дървесните жаби например имат едни от най-големите очи спрямо размера на тялото си. Очите на пещерните пък са миниатюрни. Сега ново изследване посочва потенциалната причина за това. Според учените хабитатът на жабата определя размера на нейните очи.

Кейт Томас от Националния исторически музей в Лондон, заедно с екип от изследователи, решава да проучи 220 вида безопашати земноводни, част от 55 различни семейства. Учените измерват дължината на тялото на жабите, размера на роговицата и цялостният размер на очите, за да видят как тези съотношения се променят от вид до вид.

Резултатите им показват, че сред жабите с големи и малки очи се наблюдава една обща характеристика – техният хабитат. Жабите, живеещи в пещери, където условията са тъмни и предимно монохромни, имат по-малки очи, докато жабите в горските среди се отличават с най-големи очи.

Използването на очите отнема енергия. Ето защо учените предполагат, че жабите са се адаптирали по такъв начин, че да се възползват максимално от големите си очи само когато е крайно необходимо. Сред видовете, проучени от Томас, дървесните жаби имат може би най-големи очи. За да избегнат потенциални хищници, тези животни трябва да различават умело множество детайли и да забелязват светкавично и най-малките промени в средата около тях. Освен това трябва да търсят храна, подслон и други жаби (а ако си зелен в една гора, това е все едно да търсиш игла в купа сено).

„Дървесните жаби имат най-големи очи и те трябва да се катерят и да скачат, да взимат бързи решения, докато скачат – казва Томас пред New Scientist. – Не, не виждат по-добре от нас, но влагат голяма част от енергията си в зрението.“

Пещерна жаба. Снимка: Takayuki Ohama / Shutterstock

От друга страна, пещерните жаби не се нуждаят толкова много от своите очи в мрачната и влажна среда, в която пребивават. При тях останалите сетива са по-активни. Не е ясно обаче какво е трябвало да пожертват дървесните жаби от еволюционна гледна точка, за да се сдобият с тези големи очи.

Изследването е публикувано в Proceedings of the Royal Society B.