Генетично разнообразие гарантира дълголетието на видовете. Това обаче не важи за бананите.

Въпреки че съществуват над 300 сорта, повечето хора по света ядат един-единствен, а именно „Кавендиш“. Той е вкусен, удобен за консумация и се отглежда навсякъде – от Хавай до Тайланд. Където и да вирее, този сорт е получен по безполов път, затова всички плодове са клонинги един на друг и изглеждат еднакво, което е чудесно от търговска гледна точка.

От биологична обаче съвсем не е добре, защото при липсата на генетично многообразие болести и гъбички могат да унищожат цялата световна бананова популация  – разболее ли се един банан, ще се разболеят и останалите.

Така например до 60-те години на миналия век най-популярният сорт банани е бил „Гро-Мишел“ - с големи, меки и сладки плодове. Но гъбичка, наречена Панамска болест, го обрича на изчезване. Похарчени са милиарди долари, за да се открие достоен заместител на бананите „Гро-Мишел“.

Въпреки всички опити да се създадат по-устойчиви, генетично различни сортове банани, „Кавендиш“ също са застрашени от измиране, заразени от новооткрит вирусен щам. За отглеждането на нови сортове са необходими семена, а бананите, които ядем, нямат такива. Освен това почти всички банани днес са мутации на 10 растения, които растат на африканския континент.