Археолози откриха нов представител на рода абелизавър. Тази голяма група динозаври включва големи месоядни тераподи, характеризиращи се с миниатюрни предни крайници – те са толкова малки, че често се смятат за безръки.

Новият вид (Guemesia ochoai) е първият, открит в северозападна Аржентина.

Изследователите се натъкват на почти изцяло запазен череп, който се отличава с характеристики, срещани при други абелизаври, открити в Южна Америка, Африка, Индия и Мадагаскар. Находката е датирана отпреди 70 млн. години. По това време всички тези региони са били свързани и са образували южния континент Гондвана.

Откритието е публикувано в Journal of Vertebrate Paleontology.

Екипът също така твърди, че някои характеристики на черепа открояват динозавъра като отделен вид. Освен това е около 70 процента по-малък от останалите абелизаври, което прави Guemesia ochoai най-малкия представител на този род.

„Новият динозавър е доста необичаен за своя род. Притежава няколко ключови характеристики, които показват, че е нов вид, а това от своя страна ни дава важна нова информация за по-малко позната част от света – казва съавторът на проучването проф. Анджали Госвами. – Показва, че динозаврите, живели в този регион, са били доста по-различни от онези в други части на Аржентина. Това пък подкрепя идеята за съществуването на обособено провинции в Южна Америка през кредата.”

Видът е живял малко преди края на кредата, когато астероид удря нашата планета и 75 процента от растенията и животните изчезват (включително всички нептичи динозаври). Ето защо по-подробното проучване на това животно може да хвърли повече светлина за това как е изглеждала Земята по онова време.

В района, в който е открит новия вид, археолози се натъкват и на вкаменелости на Stupendemys geographicus – древна костенурка, едно от най-големите морски влечуги. Изследователите откриват и риби и бозайници и в момента работят върху тяхното описание.

„За да разберем мащабни глобални събития като масово изчезване, са ни нужни глобални набори от данни, но има много части от света, които не са проучени подробно, и остават да бъдат открити тонове вкаменелости“, добави Анджали.

„При последното ни пътуване оставихме някои вълнуващи вкаменелости в земята, без да знаем, че ще минат години, преди да можем да се върнем на нашите полеви обекти. Сега се надяваме, че ще можем съвсем скоро да приключим с изкопаването им и да открием още много видове от тази уникална фауна.”