NASA обяви, че планира две нови мисии до Венера. Те ще бъдат стартирани в края на десетилетието и ще имат за цел да научат как най-близкият планетарен съсед на Земята се е превърнал в същински ад, на който дори оловото може да се разтопи, докато нашият свят е процъфтял, коментира Бил Нелсън, новоназначеният администратор на агенцията.

“Те ще предоставят шанса на цялото научно общество да проучи планета, която не сме посещавали от над 30 години“, каза още той.

Мисиите са получили финансиране от порядъка на около 500 млн. щатски долара (по програмата Discovery на NASA) и се очакват да стартират между 2028-а и 2030-та.

И двете мисии са избрани измежду множество съревноваващи се помежду си проекти на базата на тяхната научна стойност и реализируемост.

DAVINCI+, съкращение от Deep Atmosphere Venus Investigation of Noble gases, Chemistry, and Imaging, ще проучва състава на състоящата се предимно от въглероден диоксид атмосфера на Венера. Целта на мисията ще е да научим как точно се е формирала и еволюирала тя.

Мисията ще се опита да отговори и на въпроса дали на Венера някога е имало океан.

В рамките на нея ще бъде спусната сфера през плътната атмосфера на планетата, изтъкана от облаци със сярна киселина. Тя ще измери с висока прецизност нивата на благородните газове и другите елементи, за да хвърли повече светлина върху въпроса какво е довело до възхода на неудържимия парников ефект, който наблюдаваме днес.

DAVINCI+ ще направи и първите снимки с висока резолюция на т.нар. „тесери“ – геоложка характеристика, съпоставима до известна степен със земните континенти. Тяхното наличие кара учените да предполагат, че на Венера съществува тектоника на плочите.

Резултатите могат потенциално да променят представата ни за начина, по който се образуват земеподобните планети.

Другата мисия, наречена VERITAS (акроним на Venus Emissivity, Radio Science, InSAR, Topography, and Spectroscopy) ще картографира повърхността на планетата от орбитата и ще хвърли повече светлина върху нейната геоложка история.

VERITAS ще използва вариация на радара, за да създава триизмерни конструкции. Мисията ще създаде схема на възвишенията по повърхността и ще потвърди дали на Венера има все още активен вулканизъм и земетресения.

Освен това ще използва инфрачервено сканиране, за да определи какъв тип скали има по повърхността (нещо, което като цяло учените не знаят) и дали активни вулкани не освобождават водни изпарения в атмосферата.

Последният орбитър на NASA до Венера – „Магелан“, достигна орбитата на най-близкия ни съсед през 1990-та. Оттогава насетне обаче край планетата са прелитали и други космически апарати.