Простичък начин за готвене на ориза намалява калориите наполовина

15 февруари 2019 г., 08:33
1451

Учените от Колежа по химични науки на Шри Ланка са експериментирали с 38 различни разновидности ориз от страната. Те слагали по една чаена лъжичка кокосово масло във вряща вода, след което добавят половин чаша ориз, варят го на бавен огън 40 минути или го кипват за 20-25 минути. Този метод увеличава до 10 пъти количеството устойчива скорбяла в ориза, която е несмилаема в човешкия организъм. Устойчивата скорбяла не се абсорбира - не се превръща в енергия или мазнина и няма калории. Снимка: Shutterstock

Оризът е основното ястие в дузина различни кухни по света. Той е евтин и лесен за готвене, но има един основен недостатък – не се отразява особено добре на фигурата, пише Science Alert.

Нещо повече – една чаша сготвен ориз (210 г) съдържа около 240 калории, които бързо ще се превърнат в мазнини, ако не бъдат изгорени.

За щастие изследователи от Шри Ланка откриха простичък начин на готвене на ориза, който хем намалява калориите с близо 50 процента, хем се отразява благотворно на нашето здраве.

Според изследването, проведено през 2015 г., достатъчно е добавите съвсем малко кокосово масло (около 3 процента от теглото на ориза, който смятате да готвите) към тенджерата с вряла вода. Т.е. приблизително една чаена лъжичка за половин чаша ориз, обяснява Суджар Джеймс – студент по химия в Колежа по химични науки в Шри Ланка, който е провеждал проучването с помощта на своя надзорник.

„След като се свари, ние оставихме ориза да се охлади в хладилника за около 12 часа. Това е“, коментира Джеймс пред „Вашингтон поуст“. Впоследствие го слагате в микровълновата и готово – имате „пухкав бял ориз“, който е значително по-полезен. И за вашата фигура, и за здравето ви.

Охлаждането е съществена стъпка в процеса, но претоплянето на ориза за консумация не се отразява върху количеството устойчива скорбяла.

От друга страна, лекарите предупреждават, че претопленият ориз може да доведе до хранително отравяне, затова трява да сме сигурни, че оризът е напълно претополен и пари, преди да го ядем. Също така не е добре да се оставя в хладилника повече от един ден.

Екипът е убеден, че същата техника може да бъде приложена и към други храни от този тип, богати на нишесте. "Можем ли да сторим същото и с хляба? Това е основният въпрос в случая", коментират авторите на проучването.

Ключови думи:
Коментари