Учени от САЩ откриха нова форма на живот, която се крие в човешката слюнка – непознат досега тип паразитна бактерия, която разчита на други бактерии, за да живее.

Бактерията има само 700 гена и е първата, открита някога, която е напълно зависима от други бактерии, за да живее. И ако това не звучи достатъчно странно, тази нова форма на живот е свързана с цяла гама от човешки заболявания, сред които възпаление на венците, кистозна фиброза и други.

Новият паразит, който още няма официално наименование, е открит след като учени от Вашингтонския университет откриха мистериозен фрагмент от РНК в проби от човешка слюнка, които не съвпадат с никакви познати организми.

Други лаборатори са откривали този странен РНК код в миналото, но никой не е бил в състояние да разбере откъде идва. Но след като го изучават по-подробно, екипът успява да демонстрира, че тази РНК принадлежи на малка бактерия, която живее за сметката на друг, по-известен вид: Actinomyces odontolyticus.

Въпреки че в миналото учените са открили бактерии, които могат да инфектират други бактерии, това е  първият път, в който откриват микроорганизъм, напълно зависим от инфектирането на организма гостоприемник. Той не може да произвежда собствени аминокиселини, необходими за поддържането на живота.

Ето защо за учените е толкова трудно да я идентифицират – те не могат да я отглеждат и да я поддържат жива без наличието на гостоприемник.

„Това са свръхмалки бактерии, които живеят върху повърхността на други бактерии” – посочва водещият автор Джеф Маклийн пред годишната среща на Американското дружество за микробиология в Бостън, пише New Scientist.

Изучавайки паразита в лабораторията заедно с неговия гостоприемник, екипът установява, че той атакува и се прилепя към мембраната на Actinomyces.

В началото Actinomyces може да се справи с паразита, който изсмуква хранителни вещества от нея.  Но в крайна сметка се предава и умира.

Екипът все още не е открил как бактерията се възпроизвежда и се разпространява от жертва на жертва.

Това, от което екипът е най-заинтересован обаче, е как новата форма на живот се отразява върху човешките заболявания. Те откриват високи концентрации  от ДНК на паразита при хората със заболявания на венците и цистозна фиброза.

Предишни изследвания са показали, че Actinomyces допринася за заболяванията на венците и когато се добави новият паразит, това прави Actinomyces по-способна да избегне белите кръвни телца, което разбира се, означава, че организмът е по-малко способен да се бори с инфекциите.

Бактерията, заразена с паразита, става по-устойчива и към антибиотика стрептомицин, откриват учените.

Сега учените продължават да разследват връзката, за да се опитат да установят как присъствието на паразитната бактерия може да се отразява върху човешкото здраве и как можем да използваме това познание за лечението на различни заболявания.

Вероятно това не е последното невероятно откритие, което идва от слюнката в устите ни – учените посочват, че половината от тях все още предстои да бъдат точно идентифицирани.

„Невероятно вълнуващо е да видим подобен важен напредък в изучаването на основните форми на живот – форма, която досега не е било възможно да култивираме – казва Брайън Хедлунд от Университета на Невада в Лас Вегас, който не е участник в изследването.

„Генетичните изследвания на други, още некултивирани организми предполагат, че взаимоотношенията паразит-гостоприемник между микробите са често срещани в природата, поради което подобно изследване е чудесен образец за подражание.”