Учени от университета на Илинойс, САЩ твърдят, че се открили как да предпазят образуването на бактериални биофилми върху зъбите и съответно - развитието на кариеси. Как? Като нанесат върху тях специална защитна формула от цериеви наночастици, която в комбинация с флуор и други елементи може да се прилага в зъболекарския кабинет.

Специалистите са провели ефекта на своето откритие върху биофилм от хранени със захар бактерии S.mutans, чийто растеж в присъствието на цериевите наночастици е намалял с 40 процента.

Както може би знаете, над 700 вида бактерии живеят в устната ни кухина. Малко след като измием зъбите си, те отново полепват по тях и започват процеса по размножаване. С помощта на захар като основен източник на енергия и градивен материал, бактериите създават плътен филм, който може да се премахне трудно с четка за зъби. Тъй като продължават да метаболизират захарта, бактериите произвеждат киселинни странични продукти, които разтварят зъбния емайл и водят до появата на кариес.

Американските изследователи обаче са категорични, че този процес може да бъде предотвратен с помощта на наночастици от цериев оксид (като свойствата и поведението им отчасти зависят от това как са получени).

Нещо повече, токсичността на въпросните наночастици е по-ниска от тази на сребърния нитрат и освен кариес могат да предотвратят и възпаление на венците.