Синтетичната биология и секвенирането от новото поколение на ДНК са сред областите, работата в които може да бъде отличена с Нобелова награда за химия, съобщи АФП, позовавайки се на експертни мнения. Днес престижното отличие ще бъде обявено в Стокхолм.

Името на носителя на Нобелова награда за химия трябва да бъде обявено в 09:45 ч. по Гринуич (12,45 ч. българско време) . Вчера бяха обявени носителите на Нобелова награда за физика, пише БТА. Новата научна област - синтетичната биология, чиято цел е да разработва нови системи, вдъхновени от естествените метаболитните вериги, може да бъде почетена през тази година благодарение на откритията на американските биолози Станислас Лайблър и Майкъл Еловиц, се казва в оценката на института "Кларивет", който следи научните открития.

В прогнозите фигурира и американският професор по биомедицинско инженерство Джеймс Дж. Колинс. Неговата работа е концентрирана върху синтетични генетични вериги. Тази научна област обаче се възприема като противоречива и повдига етични въпроси върху границите, които не трябва да се прекрачват при създаването на живот, каза научният експерт Ларс Брострьом пред шведското обществено радио.

Японецът Кадзунори Катаока, американецът от руски произход Владимир П. Торчилин и американската Керън Л. Ули също са сред фаворитите заради работата си по иновативни методи в областта на генетиката и лекарствата.

През тази година много експерти определят секвенирането от ново поколение на ДНК като научната област, която трябва да получи отличие. Според института "Кларивет" възможни лауреати на Нобелова награда биха могли да бъдат и британският химик от индийски произход Шанкар Баласубраманиан и британският химик Дейвид Кленърмен. Биотехнологичната революция през последните години позволи секвенирането на големи количества ДНК за рекордно кратко време.

Според Ларс Брострьом възможен носител на Нобелова награда е и американецът Омар Яги за работата си метало-органичните рамки, които позволяват абсорбиране на опасни газове - една важна за бъдещето цел предвид проблемите на околната среда. "Днес съществуват продукти за търговска употреба от този тип материали, които могат да абсорбират токсините, да работят като катализатори и дори да извличат вода от въздуха", каза Брострьом.

Името на Карън Л. Ули от университета A&M в Тексас се споменава във връзка с разработката на нанотехнологии за лечение на различни болести.

Подобно на другите Нобелови отличия наградата за химия често е обект на критики заради липсата на равенство и разнообразие. От 1901 г. едва осем жени са получавали Нобелова награда за химия. Лауреатите са общо 114.