От доста време насам учените свързват недоспиването с повишен риск от депресия. Чак сега обаче екип от Университета на Уоруик откри неврологичния механизъм, отговорен за тази връзка, пише Science Alert.

Изследователите са се натъкнали на силна връзка между дорзолатералния префронтален кортекс (свързван с краткосрочната памет), предклинието или прекунеус (участък от теменната част на главния мозък, отговарящ за самосъзнанието на човека) и орбитофронталния кортекс (асоцииран с негативните емоции).

Анализ на резултатите от проучване, в което са взели участие 9735 души, страдащи от депресия, открива, че съществува силна активност между гореспоменатите региони в мозъка и при хора, които са заявили, че имат проблеми със съня. Това е ключово откритие, което ще ни позволи да разберем повече за двете състояния.

„Връзката между депресията и съня е установена още преди повече от 100 години. Днес обаче ние за първи път успяхме да идентифицираме невралните механизми, отговорни за тази връзка“, заявява Джиянфенг Фенг от Университета в Уоруик.

Една от хипотезите на учените е, че тази мозъчна активност се дължи на различни отрицателни емоции, обсебващи съзнанието на хората. Това отчасти обяснява защо проблемите със съня и депресията вървят ръка за ръка.

За момента знаем, че хората, които страдат от депресия, са по-предразположени към безсъние (или трудно заспиват). От друга страна, тези, които имат проблеми със съня, са по-уязвими към депресивни чувства и тревожност.

Учените ще трябва да проведат още изследвания (особено върху латералния орбитофронтален кортекс), за да проучат повече вече установената връзка.

Научният труд е публикуван в JAMA Psychiatry.