Учени от университета на Съсекс установиха, че определени аромати могат да променят коренно начина, по който се възприемаме.

Така например миризмата на лимон може да ни накара да се чувстваме по-слаби, докато тази на ванилията – по-дебели.

Що за приложение биха имали подобни резултати? Специалистите са убедени, че тяхното откритие ще спомогне за разработката на интерактивни облекла, които да помагат да хората да се справят с ежедневието, както и на нови лечения за предотвратяване на хранителни разстройства.

Това не е първият път, в който учените откриват, че сетивата, включително и обонянието, въздействат върху преживяваното и емоциите ни. Преди няколко години например френски учени от университета на Южен Бретан установиха, че уханието на прясно изпечен хляб прави хората по-дружелюбни. Друго проучване пък показа, че миризмата на печен картоф кара жените да се чувстват по-щастливи, тъй като ги връща в детството в кухнята на баба им и около трапезата с цялото семейство.

Ароматът на кафе също влияе пряко върху начина, по който се чувстваме. Всички знаем възбуждащото му и ободряващо въздействие върху организма. Оказва се, че е достатъчно само да помиришем кафе, за да активираме латентни гени в мозъка си, което ни кара да се чувстваме бодри.