Докато по-голямата част от света под карантина, учени се опитват да открият откъде всъщност се е появил новият вирус SARS-CoV-2, отговорен за COVID-19.

Макар и все още да не знаем отговора на този въпрос (както и дали не се е пренесъл към хората от животни), нов анализ определено слага край на теориите на конспирацията, че SARS-CoV-2 е създаден в лаборатория.

Изследването предоставя някои наистина интересни възможности за произхода на новия коронавирус. Според един от сценариите той е циркулирал безвредно сред хората в продължение на доста време, преди да стане пандемичен и буквално да паузира нормалния ход на живота.

Напълно възможно е предшественикът на SARS-CoV-2 да се е сдобил с нови геномни характеристики, докато тихомълком се е пренасял от човек на човек през годините, казва екип от британски, американски и австралийски учени.

Изследователите са анализирали геномната информация на SARS-CoV-2 и други подобни коронавируси. Те показват, че RBD секциите от протеиновите шипове на SARS-CoV-2 са толкова ефективни в свързването си с човешките клетки, че със сигурност са вследствие от естествена селекция.

„Като сравнихме наличните геномни секвенции на известните щамове коронавируси, ние можем категорично да заявим, че SARS-CoV-2 е възникнал вследствие на естествени процеси“, казва еволюционният биолог Кристиан Андерсен.

„Две характеристики на вируса – мутациите в RBD секцията на протеиновите шипове, както и отличителната му същност, отхвърлят възможността, че той е възникнал в лабораторни условия“, допълва той.

Екипът проучва две възможни хипотези за произхода на коронаируса

Първата е, че той е възникнал в животно, след което се е пренесъл към хора. Екипът обяснява, че макар и коронавирусите в прилепите и панголините да имат сходен геном с вируса, отговорен за пандемията, нито един не „пасва идеално“ на този етап.

Според втората хипотеза вирусът е вследствие от естествена селекция, която се е случила сред хората – след като вирусът е бил прихванат от животно. „Вторият сценарий е следният – новият коронавирус е преминал от животните към хората, преди да е развил способността си да предизвиква сегашното заболяване - обяснява Франсис Колинс, директор на Националния здравен институт. – Впоследствие, посредством постепенни еволюционни промени през годините (или дори десетилетията), той най-накрая се е сдобил с умението си да се пренася толкова ефективно от хора на хора и да нанася сериозни щети, които често застрашават живота“.

Въпреки че все още не знаем коя от хипотезите е правилна, изследователите смятат, че нови проучвания по темата могат да наклонят везните към всяка една от тях.

Източник: Nature Medicine