Митовете и истинските факти за храненето

01 май 2019 г., 12:16
905

Shutterstock

Преди да се впуснете в следващата модна диета, която ви обещава чудеса, или да преминете изцяло на пълнозърнести храни, важно е да разберете кое наистина е вярно и кое - откровена лъжа. Това ще спаси тялото ви от опустошение, а джоба – от разоряване. Ето някои от най-популярните митове, свързани с храненето, които ще направим на пух и прах.

Мит № 1. Нисковъглехидратната диета е опасна.

Факт: Разпространена е погрешната представа, че спазването на нисковъглехидратна диета е опасно, защото води до хранителни дефицити и проблеми със сърцето. Истината е, че в т.нар. нисковъглехидратна диета въглехидратите са разрешени. Тази диета се основава на  правилното съчетаване на макроелементите и на физически упражнения.  При нисковъглехидратната диета хранителните дефицити са предотвратими, стига да се консумират достатъчно плодове и зеленчуци, които гъмжат от витамини и минерали и са отличен заместител на традиционните високовъглехидратни продукти.

Колкото до проблемите със сърцето, изследванията показват, че нисковъглехидратната диета може да понижи стойностите на триглицеридите, холестерола и кръвното налягане, защото се приемат повече полезни, отколкото наситени и трансмазнини. Нисковъглехидратната диета включва здравословни мазнини, умерено количество протеини и въглехидрати, произхождащи от не-нишестени плодове и зеленчуци.

Мит № 2. Всички калории са еднакви.

Факт: Не, калориите не са еднакви. За онези, които не знаят, калорията е енергийна единица и като такава снабдява с енергия, получена предимно от протеините, въглехидратите и мазнините. При изгаряне на мазнини се освобождават 9 калории на 1 грам (независимо дали се отнася за здравословни или за наситени мазнини), а при разграждане на въглехидрати и протеини се освобождават 4 калории на 1 грам.

Протеините имат и термичен (топлинен) ефект върху храната, което означава, че за метаболизма им се изразходва два пъти повече енергия – тоест изгаряте повече калории, когато консумирате белтъчини. Съществуват и т.нар. празни калории, които са под формата на твърди мазнини и/или добавени захари в храните (високофруктозен царевичен сироп). Празните калории имат отрицателен ефект върху здравето и водят до затлъстяване.

Мит № 3. Замразените плодове и зеленчуци губят хранителната си стойност.

Факт: Замразените плодове и зеленчуци имат същите хранителни качества като пресните. Пресните плодове и зеленчуци произвеждат трипсин и химотрипсин - ензими, които до голяма степен са виновни за загубата на цвят, вкус и хранителни вещества след беритбата им. Но когато се замразят плодовете и зеленчуците, тези реакции спират и хранителната стойност дори се увеличава. Най-добрите замразени храни са онези, които съдържат витамин А,  каротеноиди и витамин Е – моркови, листни зеленчуци и броколи.

Мит № 4. Модните диети са ефективни.

Факт: Въпреки че се рекламират шумно, обещават бърз ефект и многобройни ползи за здравето, модните диети всъщност са мимолетни и строго индивидуални. Например диетата „Саут бийч“ може да се отрази добре на някои хора, но да не е подходяща за вас. Здравословната диета не бива да включва драстични промени в начина на живот, а само такива, които могат да се превърнат в трайни навици. Не е задължително да се лишавате от любимите си ястия, докато усвоявате здравословния модел на хранене. 

Мит № 5. Здравословното хранене излиза скъпо.

Факт: Никой не казва, че трябва да пазарувате от магазини за органични и био храни. Възможно е да се храните здравословно и според кесията си – просто трябва да сте ловки и изобретателни и да правите изгодни покупки. Консервираните зеленчуци и замразените плодове също са натъпкани с хранителни вещества и може да си ги набавите от големите търговски вериги сравнително евтино. Там се продава и пакетирано месо с отлично качество.

Мит № 6. Гладуването ви помага да отслабнете

Факт: Драстичното намаляване на приема на калории ще доведе до стопяване на теглото, но всъщност ще загубите главно течности. Когато гладувате, тялото ви влиза в „икономичен режим“, като изгарянето на калории се превръща в предизвикателство. Освен това хората лесно си възвръщат загубеното тегло,  дори натрупват допълнителни килограми!

Мит № 7. Сокът прочиства организма от токсини.

Факт: Битува погрешното мнение, че сокът прочиства тялото и има благотворен ефект. Всъщност организмът ни разполага със система за детоксикация чрез черния дроб, бъбреците и стомашно-чревния тракт – те работят в синхрон, за да ни освободят от вредните токсини и вещества. Първите няколко дни, в които пиете сокове за прочистване, ще изчерпите запасите от гликоген на организма си. По този начин ще се почувствате уморени, объркани и замаяни. A след като „прочистването“ завърши, най-вероятно ще си върнете загубените килограми.

Мит № 8. Яйчният жълтък повишава нивото на холестерола.

Факт: Може да ядете по едно-две яйца на ден, без това да се отрази на нивото на холестерола. При това жълтъците са най-хранителната част. Те са богати на мастноразтворими витамини и доставят допълнително протеин за работата на мускулите.

Мит № 9. Безглутенов означава нисковъглехидратен.

Факт: Ако спазвате безглутенова диета, не значи, че трябва да изключите от менюто си всички въглехидрати. Сред тях има източници, които не съдържат глутен – картофи, киноа, просо, кафяв ориз, царевица и ечемик. Важно е също да се отбележи, че глутен може да се открие в най-неочакваните продукти заради начина, по който са произведени. Ако искате да сте сигурни, че закупената от вас храна е без глутен, задължително четете етикета, на който са изброени съставките й.

Цветелина Велчева по материали от msn

Ключови думи:
Коментари