Една от най-престижните награди в математиката, наградата на Абел, бе връчена на канадския математик Робърт Лангландс като признание за неговата революционна теория, която за малко да свърши в кошчето за боклук на автора си. Лангландс е изложил за първи път идеите си за голяма обединяваща теория на математиката в 17 странично писмо до своя френски колега, световно известния математик Андре Веил.

По това време канадецът никак не е бил сигурен, че неговата визия за теория, която обединява отделните математически области, по-късно станала известна като Програмата на Лангландс, си е струвала дори хартията, на която е била написана. “Тогава аз нямах шанса да премисля внимателно и сериозно тези въпроси и не бих ги задал освен като продължение на обикновен разговор в коридора”, припомня си той.

Но Веил е бил наистина отворен към новите идеи на Лангландс и е дал старт на хипотезата, че съществуват дълбоки връзки между теория на числата и хармоничния анализ, раздалечени математически области, за които никой преди това не е подозирал, че може да са свързани.

Програмата, която е осигурила теоретичната основа за формулирането и доказването на множество хипотези и теореми, накрая донесе наградата на Абел на своя създател. Наградата се връчва от Норвежката академия на науките. Тази година Лангландс е бил избран сред повече от 100 други кандидати, които са били отсяти от 5 членно жури.