Как съзрява детският мозък: етапи в развитието на детето
Учени няколко години подред правили магнитно резонансна томография на група деца и установили връзката между етапите в развитието им и измененията в кората на главния мозък.
Сега вече научно е доказано: не си струва да очаквате от четиригодишно дете аналитични способности, то физически не е готово да анализира и прогнозира.
Към четиригодишна възраст в децата напълно са развити областите, отговарящи за общата моторика и основните чувства. Детето може да ходи, да държи молив и самостоятелно да се храни. Напълно са развити областите, отговарящи за тактилните усещания. Съзряла е онази част от мозъка, която управлява зрението.
До шестгодишната възрастна детето продължава активно да се развива речта: макар че на схемата областта на речевото развитие е оранжева, т. е. незряла, процеса върви достатъчно интензивно. Именно с това може да се обясни защо малките деца толкова лесно научават чужди езици. Частите от мозъка, отговорни за абстрактното мислене, емоционалната зрялост и имението да се мисли рационално, не са още развити. Това е причината за емоционалните претоварвания и истериите.
До деветгодишна възраст детето развива малки двигателни умения: учениците започват по-лесно да пишат, ръчните изработки са по-добри. С големи крачки върви усвояването на математическите науки: геометрия и математика.
Към тринадесетата година лимбичната система вече позволява да се изпитват силни емоции, но областта от мозъка, отговаряща за тяхното съдържание, все още не е развита, оттук и проблемите с тийнейджърската емоционалност. Развиват се интелектът, аналитичните способности и логиката.
15 години – това е възрастта, в която ефективността на работата на мозъка се увеличава. Отмират ненужните нервни съединения, но затова пък се засилват по-активните връзки: мозъкът става по-„специализиран“. През това време децата могат да изберат една област от знанието, която им е най-интересна и да се задълбочат в нейното изучаване.
Около седемнадесетата година се развиват зоните напрефронталния кортекс, което води до скок в социалната активност, появява се абстрактното мислене, оценка на рисковете и самоконтролът.
21 години– това е възрастта на емоционалната зрелост. Но зелените области на схемата свидетелстват, че дори при достигнато официално пълнолетие в нашия мозък все още има области, имащи потенциал за развитие. Емоционалната зрелост и способността да се вземат решения ще се развиват и в следващите години.
Източник: spiralata.net