Колко жаби трябва да целунем, преди да открием принца? Колко щастливи двойки и семейства с дългогодишен стаж познавате? А колко хора около вас са разведени и/или самотни?

Мнозина в днешни дни твърдят, че им е трудно да създадат трайни и хармонични връзки с противоположния пол. Щастливи двойки, които са заедно от дълги години, обаче има и те смятат, че хармоничното съжителство не е никак трудно.

Антрополозите ще ви кажат, че нетрайността на връзките в днешни дни се дължи, от една страна, на повишените изисквания и от двете страни, а от друга – на икономическата независимост на жените – те могат да си позволят сами да издържат себе си и имат много по-голяма свобода да избират. А и вече да си „стара мома“ или разведена не е срамно.

Нито антрополозите, нито психолозите обаче ще отрекат, че

все още е жив естественият стремеж на човека да открие партньор, с когото „да живее щастливо до края на дните си“, както ни обещават в приказките с хепиенд.

Мнозина сякаш сменят гаджетата си „като носни кърпички“. Понякога, дори и да изглежда, че новият ти партньор отговаря на всичките изисквания, които си формулирал предварително, пак нещо куца и не се получава... И често започваш да си мислиш, че у теб нещо не е наред.

Много хора са убедени, че всеки си има сродна душа или душа-близнак и да я срещнеш е въпрос на карма и късмет, който невинаги ни спохожда.

Оказва се обаче, че макар и да сме най-висшата форма на живот във видимата реалност, хората

не сме по-добри от животните при избора си на партньор, даже напротив. Учените например доказаха, че животните избират партньор с много различна имунна система, което гарантира здраво потомство, устойчиво на повече атаки от заобикалящата реалност, докато ние често търсим по съвсем различни критерии.

Добрата новина е, че науката може да помогне и на хората при избора на партньор с помощта на генетични тестове. Проучвания показаха, че химията, която съществува между мъж и жена с хармонична връзка, е резултат от нещо, закодирано в гените им. И, разбира се, това породи цял нов бизнес (за съжаление все още неразвит в България), да го наречем

ДНК сватосване.

Попадали ли сте на известния експеримент „потна тениска“? През 1995 г. група учени от Университета в Берн, Швейцария, помолили жени, които не използвали в момента хапчета за контрацепция, да миришат мъжки тениски. Преди това мъжете в продължение на три дни носили блузите нонстоп, спали с тях, без да ползват дезодорант.

Оказало се, че жените избират мириса на мъже с различна от тяхната имунна система. Анализирана била тази част от ДНК, която кодира HLA (човешки левкоцитни антигени) молекули и било установено, че жените предпочитат мириса на мъже, чиито HLA молекули са максимално pазлични от техните собствени. Което май е доказателство за

старата максима, че противоположностите се привличат.

Усещането и определянето на HLA гените е нещо, което телата ни правят автоматично и подсъзнателно. Т.е. у нас е заложено инстинктивно да избираме този партньор, с когото бихме създали деца с максимално голяма защита от атаките на външната среда. Но пък социалните натрупвания и предразсъдъци често ни водят в грешна посока.