От ежедневното миене на зъби до кафето в 10 ч. – всички ние си имаме множество навици, които следваме постоянно. Някои от тях, като например седмичното посещение на фитнеса, са хубави. Други (например пушенето на кутия цигари на ден или похапването на пица твърде често) не чак толкова.

Тъй като осъзнаваме, че нашите навици представляват полезни или вредни поведения, ние често се стремим да ги оформяме подобаващо. Пълно е с мобилни приложения, чиято цел е да ви помагат да формирате навик. Много от тях са изградени върху идеята, че са ви нужни само 21 дни. Тя се базира върху изключително популярната книга от 1960 г., наречена „Психокибернетика“ на Максуел Малц – пластичен хирург, който е забелязал, че на пациентите му са необходими около 21 дни, за да свикнат с новите си лица. Според проучване от 2009 г. обаче времето, необходимо за формиране на навик, не е ясно определено.

Наскоро изследователи от Университетския колеж в Лондон решиха да проучат новите навици на 96 души в период от 12 седмици и откриха, че средното време за формирането на нов навик е всъщност 66 дни. Нещо повече – индивидуалните резултати варирали от 18 до цели 254 дни. Изводът е ясен – ако искате да формирате нов навик, ще са ви нужни най-малко 2 месеца. И не трябва да се отчайвате, ако за 3 седмици все още нищо не се е случило. За някои хора това просто не е достатъчно време. А ако започнете да се придържате към този навик по-дълго, той ще се превърне в нещо, което вършите, без дори да се замислите.

Как обаче стоят нещата с отказването от лошите навици?

Оказва се, че формирането им и отказването им са две неща, които са пряко свързани едно с друго.

Отказването от навик на практика се равнява на установяването на нов. Старият навик остава. Но той не е толкова доминантен, коментира психологът Тимъти Пичил.

„Много по-лесно е да започнем да правим нещо ново, отколкото да спрем нещо, което вече се е превърнало в навик, без да му открием заместващо поведение - допълва невроученът Елиът Беркман. – Ето защо никотиновите дъвки или инхалатори са много по-ефективни от никотиновите лепенки.“

Експертите са единодушни, че не съществува някакъв конкретен период от време, необходим за разбиването на лош навик. Правилната рецепта пък е смесица от характера на даден човек, неговата мотивация, обстоятелствата, при които решава да се откаже от нещо, както и конкретният навик.

„Хората, които искат да се откажат от даден навик по конкретни причини, които пасват на личностните им ценности, ще променят своето поведение по-бързо, отколкото онези, които го правят заради външни фактори (например натиск от други)", допълва Беркман.

Според професора по психология Сюзан Краус Уитборн понякога един навик може да се прекъсне много бързо. Например в екстремни ситуации – „когато се разболеете изключително тежко заради вдишването на цигарен дим или когато автобус за малко не ви блъсне, докато пишете съобщение на телефона си и ходите.“

В повечето случаи обаче е нужно време. Подгответе се за най-малко 2 месеца. За да се откажете успешно от вреден навик, трябва да помислите защо го правите. Коя е най-силната ви мотивация да го прекратите? Потърсете и заместващо поведение, но нека то да е положително. Заменянето на цигарите с хапване на снаксове например не е добра идея и хората често попадат в този капан.

И накрая – имайте търпение. Колкото по-дълго сте поддържали един навик, толкова по-трудно ще се отървете от него.

Източник: Science Alert