Ново изследване показва, че диетите с много нисък калориен прием могат да променят значително микробиома в стомашно-чревния тракт и да доведат до появата на по-големи количества от патогенната бактерия Clostridioides difficile, която принципно води до остра диария и възпаление в червата.

Въпреки че участниците в проучването да не са проявили каквито и да било симптоми на тези здравословни проблеми, наличието на по-голямо брой C. difficile повдига някои важни въпроси за начините, по които нашите чревни микроби се влияят от свалянето на килограми.

В рамките на изследването специалистите са наблюдавали 80 жени, страдащи от затлъстяване или с наднормено тегло, за период от 16 седмици. Половината от тях са били подложени на диета с много нисък калориен прием. Често подобен тип хранителни режими се извършват под медицинско наблюдение. При тях хората приемат едва 800 калории на ден в течна форма. Останалата половина от участниците са поддържали сегашната си телесна маса.

Микробиомът в стомашно-чревния ни тракт е уникален – в него можем да открием трилиони различни микроорганизми. Жените, подложени на екстремната диета, са отслабнали, но бактериите в червата им са се променили значително. Като за начало, разнообразието на видове е намаляло.

„Нашите резултати подчертават, че ролята на калориите при отслабването е много по-сложна и не се ограничава единствено до енергийния прием на даден човек“, казва микробиологът Питър Търнбау от Калифорнийския университет – Сан Диего. – Открихме, че тези диети с много нисък калориен прием променят сериозно чревния микробиом, включително намаляват бактериите като цяло.

За следващия етап на своето изследване специалистите трансплантират фекални проби от петима души, които са отслабнали най-много, в мишки, модифицирани генетично по такъв начин, че да не разполагат с какъвто и да било микробиом. Впоследствие съпоставят резултатите с мишки, получили транспланти от проби, взети преди началото на диетите с нисък калориен прием.

Въпреки че хранителният режим на мишките не се е променил, тези, които са получили проби, взети от хората след периода на ограничения, са свалили средно 10 процента от телесната си маса. Теглото а останалите е останало относително същото.

След като извършват секвениране на микробиомите на мишките, учените откриват огромни количества C. difficile. Да, тази бактерия се среща естествено в червата ни. Нейният брой обаче обикновено се регулира от липидните метаболизми в тялото ни.

Диетите с много нисък калориен прием изглежда влияят отрицателно на тази регулация. Освен това карат C. difficile да променят своя метаболизъм и да започнат да приемат повече захари, което остава по-малко количества за своите гостоприемници.

Нивата на C. difficile могат да се повишат и в следствие на антибиотично лечение, което да доведе до проблеми на храносмилателната система – например нелечима диария – които понякога могат да бъдат фатални.

„Успяхме да покажем, че C. difficile произвежда токсините, които принципно се асоциират с тази бактерия, и че загубата на тегло при животните е пряко свързано с това“,  казва ендокринологът Йоахим Шпрангер от клиничния комплекс „Шарите“ в Берлин.

„Въпреки това нито при участниците, нито при животните се наблюдаваха каквито и да било признаци на чревно възпаление.“ Ако хранителният режим обаче е продължил за по-дълъг период от време, отрицателните ефекти, асоциирани с C. difficile, най-вероятно са щели да се появят, уточняват изследователите.