Имунната система на мозъка е странно нещо. От една страна, тя предпазва нашето сиво вещество от инфекции и помага на наранените тъкани да заздравяват. Но от друга, предизвиква автоимунни заболявания и води до възпаления, които стимулират невродегенерацията.

Две нови проучвания, проведени върху мишки, показват, че тази двойствена връзка между мозъка и имунната система вероятно се свежда до произхода на имунните клетки, патрулиращи менингите – тъканите, които обгръщат мозъка и гръбначния мозък. В тези две допълващи се изследвания, публикувани на 3-ти юни в Science, два екипа от изследователи от Вашингтонския университет в Сейнт Луис откриват съвсем неочаквано, че много от имунните клетки в менингите идват от костния мозък в черепа и мигрират към мозъка посредством специални канали – без да преминават през кръвта.

Тези имунни клетки, които водят началото си от черепа, са своеобразни миротворци – тяхната цел е да поддържат едно здравословно статуквото.  Изглежда основните злосторници са другите имунни клетки – тези, идващи от кръвоносния поток. Именно те носят генетичните структури, които им позволяват да провокират автоимунни заболявания и възпалявания. Уви, броят им се увеличава с напредъка на възрастта или при специфични условия – например заболяване или нараняване. Взети заедно, тези две изследвания разкриват ключов аспект от връзката между мозъка и имунната система, който би трябвало да хвърли повече светлина върху множество мозъчни заболявания.

Откритието "запълва празнината в знанията ни, като се отнася до почти всяко неврологично заболяване - невро-COVID, болест на Алцхаймер, множествена склероза, мозъчни травми", казва д-р Джонатан Кипнис, преподавател по имунология и патология и съавтор на едно от изследванията.

„Ние знаехме, че имунните клетки са свързани с неврологичните заболявания, но откъде идваха? Това, което открихме е, че съществува нов източник на тези клетки, който досега не е бил описван.“

Изследванията са публикувани в Science.