Кой не е мечтал като дете да тръгне по следите на Лара Крофт и Индиана Джоунс, за да изследва разрушени храмове и да разравя вековни съкровища? В действителност работата на археолозите не е толкова вълнуваща колкото на филмовите звезди, но когато попаднат на интересна находка, те ликуват не по-малко.

1. Пълният с течност саркофаг

През 2018 г. новината за тази египетска находка обиколи целия свят: голям прастар саркофаг, който археолозите отворили още по време на разкопките. Във вътрешността му открили цели три погребани тела, заобиколени от червеникава течност. Били изказани множество догадки за произхода на тайнствената смес. Дори се намерили доброволци, готови да отпият от неапетитния бульон. Отговорът на загадката се оказал по-скоро разочароващ – ставало дума за най-обикновена отходна вода, проникнала в ковчега и оцветена от почвата. Това откритие накарало ентусиазмът на дегустаторите бързо да секне.

2. Пищната колесница от Помпей

Покритите с пепел руини на античния град Помпей отдавна са място, от което историците черпят сведения за всекидневния живот на древните хора. Почти всеки ден изчезналият град изненадва изследователите с все по-смайващи открития. Едно от най-новите, направено през 2021 г., представлява добре запазена желязна колесница. Става дума за „голяма парадна кола с четири колелета, красиви орнаменти от бронз и калай, вкаменени дървени елементи и остатъци от органична материя“. Сред декорациите има еротични сцени на мъже и жени. Според учените колесницата – с място за един-двама души - най-вероятно е била използвана за тържества и свободни развлечения от римския елит.

3. Натуфийците - най-старите хлебари в историята

Вероятно най-старият хляб в света е приготвен преди около 14 500 години от представители на натуфийската култура, датирана около 12 000 до 9000 години пр. Хр. Учени от университета на Копенхаген са намерили овъглени остатъци от хляба, който най-вероятно е бил изпечен в пещ повече от 4000 години преди хора да се заловят със земеделие. Предполага се, че през мезолита хората са събирали зърна от диви растения като ечемик, лимец и овес, и са ги смилали на брашно дълго преди самите те да започнат да засяват и отглеждат тези култури.

4. Първите американци

Досега се приемаше, че първите заселници са пристигнали в Северна Америка преди около 13 000 години от Сибир. Но през 2018 г. в днешния щат Тексас били открити значително по-стари сечива, изработени от хора. Сензационната находка била датирана най-малко преди 16 000 години.

5. „Черната смърт“ е по-стара, отколкото се смяташе

Чумата, позната също като „черната смърт“, върлувала в Европа в средата на ХIV век, за по-малко от 10 години отнела живота на около 25 милиона души. Но този бич на човечеството изглежда е много по-стар, отколкото се предполагаше. През 2018 г. учени са открили в района на Самара, Русия, предтеча на генома на чумната бактерия в тленните останки на двама души отпреди 3800 години.