Великденското яйце се е слагало в дрехите, за да бъде човек силен, когато ги облече. Това каза доц. Петя Банкова от Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей към Българската академия на науките (БАН) в интервю за агенция „Фокус“. Тя поясни, че съществуват апотропейни вярвания, свързани с яйцето. „То е магически символ“, уточни доц. Банкова. По думите й великденското яйце се слага в моминския чеиз.

Това се прави, за да може чеизът да грее с красота, така както грее писаното яйце с майсторството. „Черупките от червеното яйце се слагат дори в храната на добитъка, защото се счита, че имат магическа сила, дават здраве и сила. Добитъкът ще бъде здрав, няма да се разболява. В това отношение всичко в яйцето, осмислянето му като соларен символ, е с магическа насоченост“, допълни доц. Банкова. Тя обясни, че по традиция на трапезата се яде агнешко месо – още един символ, свързан с жертвата. „Коли се винаги мъжко агне, то трябва да е съвършено, да няма дефекти.

Навремето се е пекло на ръжен, като специално се е внимавало да не се счупи нито една кост“, коментира тя. Доц. Банкова уточни, че символичното пожелание „Христос Воскресе – Воистина Воскресе“ е като магическа словесна формула, която хората разменят помежду си, и която като че ли „отключва празника“. „Много са елементите, които можем да кажем, че са натоварени със символика. В основата е пролетта, радостта, веселието, младостта, новото начало, вярата във възкръсналия Бог“, допълни доц. Банкова.