Изследователи в САЩ постигнаха напредък в разработването на ваксина срещу коронавируса COVID-19, но съобщиха, че ваксината може да е готова за приложение след повече от 1 година.

Учените се надяват по-скоро да се намери начин да се предотвратят бъдещи огнища на заразата, съобщи Science Alert.

Тъй като броят на новите коронавирусни инфекции нараства ежедневно по целия свят, стратегиите за разработване на безопасна и ефективна ваксина бързо се движат напред.

В отговор на тази криза в областта на общественото здраве, изследователите в програмата за прецизни ваксини (PVP) в детската болница в Бостън са сред първите в разработването на ваксина, специално насочена към по-възрастните групи от населението - тези, които са изложени на най-голям риск от развитие на коронавирусна болест 2019 (COVID- 19), причинено от тежък остър респираторен синдром-2 коронавирус (SARS-CoV-2) и усложненията от него.

Според Световната здравна организация възрастните хора и хората с предшестващи здравословни състояния са по-уязвими от тежко изкарване на COVID-19.

„Възрастните имат различна имунна система от хората на средна възраст и често не реагират толкова силно на имунизацията, така че една ваксина няма как да е подходяща за всички“, казва Офер Леви, професор по педиатрия от Медицинския университет в Харвард и директор на PVP.

Настоящият антиген, използван за разработване на ваксина, е коронавирусен протеинов връх, наречен така, защото седи на върха на коронавирусната частица. Това е частта от вируса, която имунната система „помни“.

Ваксино-индуцираните антитела, направени от имунната система срещу този протеин, могат да предотвратят инфекцията.

Стратегията на PVP е да комбинира протеина на коронавируса с малки молекули, добавени към ваксината, за да се засили имунният отговор на реципиента.

„Като цяло се надяваме, че прецизно-адювантният подход ще подпомогне различните текущи ваксинални усилия по целия свят“, каза Леви. „Адювантите могат да бъдат от решаващо значение за получаване на по-силен, по-дълготраен, по-широк имунен отговор, особено сред хората с отслабен имунитет, като възрастните хора.“

„Този ​​специфичен за видовете подход представлява пример за прецизна ваксинология“, допълни той.

И изрази надежда, че в следващите няколко месеца ще има ясен сигнал за това коя ваксина продължава напред в клиничните тестове.