Германски учени предлагат нов начин за лечение на алергии - терапия, базирана на хибриден протеин, съобщават авторите на изследването от института "Паул Ерлих" на сайта му.

Изследователите, съвместно със свои колеги от университета на Гисен, са анализирали ефекта на хибриден протеин, нарече rFlaA:Betv1, съдържащ алерген (брезов прашец), върху В-клетките - специфични клетки на имунната система.

Специалистите са установили, че при излагане на действието му В-клетките се диференцират в регулаторни Т-клетки, които произвеждат антитела и интерлевкини, предотвратяващи алергичните реакции.

Известно е, че до една четвърт от глобалното население страда от някаква форма на алергия. Медицината по-рано предлагаше само лечение на симптомите. През последните години обаче учените изследват нов подход, който цели да премахне причината, а не последиците от алергията - алерген-специфична имунотерапия. Смята се, че тя може да се използва за постигане на поносимост на организма към алергените.

Досега специалистите са успели да разработят ефективни терапии за специфични алергени, но алергенната имунотерапия все още не е на разположение за много видове алергии. Обещаваща възможност за нови експерименти са хибридните протеини, пише БТА. Авторите на настоящото изследване са синтезирали протеин от алергена на брезовия прашец Bet v 1 и флагелиновия протеин rFlaA от бактерията Listeria monocytogenes. Лабораторните експерименти са показали, че хибридният протеин води до повишено производство на цитокина интерлевкин-10 (IL-10), който потиска свръхреактивния Т-клетъчен отговор.

Учените са анализирали ефекта на протеина и върху недиференцирани В-клетки от мишки и хора в клетъчна култура (ин витро). Клетките са се променили по такъв начин, че са придобили регулаторни способности - насърчаване на отделянето на интерлевкин-10 и интерлевкин-6 (IL-6), производство на антиген-свързващи антитела и имунопотискащи свойства.

Авторите на проучването са стигнали до заключението, че хибридният протеин наистина е в състояние да облекчи алергията към брезов прашец (полен).