Паратиреоидният хормон може да стимулира образуването на костна тъкан и аналози на хормона често се предписват на пациенти с остеопороза; тези лекарства обаче са ефективни само когато се прилагат чрез ежедневно инжектиране.

Екип, ръководен от изследователи от Масачузетската болница (MGH), наскоро идентифицира обещаващо съединение, което влияе върху компонентите на сигналния път на паратиреоидния хормон и което, когато се дава орално на мишки, увеличава костната маса. Откритието на изследователите, което е публикувано в PNAS, може да доведе до ново, по-удобно лекарство за превенция и лечение на остеопороза.

"Понастоящем няма лекарства за остеопороза за перорална употреба, които да стимулират образуването на костна маса. Ние се опитахме да разработим такива медикаменти въз основа на подробното ни разбиране на пътищата, които принципно управляват производството на костна тъкан", казва старшият автор Марк Вайн, доктор на медицинските науки, ендокринолог в MGH и доцент по медицина в Харвардското медицинско училище.

Пътят, който включва паратиреоидния хормон, инхибира (възпира) изоформите 2 и 3 на солево-индуцируемата киназа (SIK2 и SIK3) – ензими, чиято роля е да реглират костния растеж и ремоделиране.

Вайн и колегите му създават нов структурен модел на тези ензими и след това използват модерни методи, включително структурно базирано проектиране на лекарства и итеративна медицинска химия, за да идентифицират съединение, което силно инхибира SIK2 и SIK3. Това съединение, наречено SK-124, има ефект, подобен на този на паратиреоидния хормон, когато се прилага върху клетки и, което е най-важно, когато се дава на мишки. При мишки пероралното третиране веднъж дневно в продължение на три седмици повишава нивата на калций и витамин D в кръвта и дори увеличава образуването на костна тъкан и костна маса без доказателства за краткосрочна токсичност.

"Въз основа на тези открития предлагаме малки молекули като SK-124 да представляват "следващо поколение" орални терапии за изграждане на костна тъкан при остеопороза", казва Вайн. "В момента си сътрудничим с фармацевтична компания Radius Health, Inc., за да оптимизираме това съединение допълнително и да го превърнем в медикамент, който пациентите да могат да ползват.“

Изследването е публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences.