Ако искаме да създадем ефективни лечения (и дори лек) за различни заболявания, е от съществено значение да можем да ги диагностицираме колкото се може по-рано. И сега учените разработиха бърз и надежден метод за идентифицирането на хора с болестта на Паркинсон.

Този тест продължава не повече от 3 минути, след като лаборантът вземе проба от кожата ви с тампон. Тази проба се анализира за промени в химическия състав на т.нар. себум – естествена и подобна на восък субстанция, произвеждана от кожата. В миналото тя бе свързана именно с Паркинсон.

На този етап не съществува категоричен тест за това заболяване – за да диагностицират заболяването, специалистите взимат предвид симптомите на пациента, неговата медицинска история, резултатите от дълъг физически преглед и (в някои случаи) правят дори скенер на мозъка.

„Тестът има потенциала да промени коренно начина, който се диагностицират и лекуват хора с болестта на Паркинсон“, казва неврологът Монти Силвърдейл от Манчестърския университет във Великобритания.

Новото изследване надгражда изследвания, проведени върху шотландката Джой Милн, страдаща от наследствена хиперсомия – засилена чувствителност към миризми.

Джой забелязва, че съпругът ѝ развива една доста силна мускусна миризма – години преди да бъде диагностициран официално с Паркинсон. Впоследствие става ясно, че жената на практика може да надуши признаците на заболяването у хората. Това кара учените да насочат вниманието си към себума, който се свързва с ендокринната система и поддържа кожата ни влажна. През 2019 г. някои от същите изследователи установяват по какъв точно начин се променя химическият състав на себума в човек с Паркинсон.

Днес вече разполагаме с тест, базиран на тази промяна в биомаркерите. Пробите, взети от кожата в клинични условия, се изпращат в лаборатория, където преминават през масспектромоия – анализ, проучващ молекулярния им състав. За целта на настоящото изследване са взети проби от 79 души с Паркинсон. Те са съпоставени с пробите на 71 здрави индивиди.

„Открихме над 4000 уникални съединения, от които 500 са специфични за хората с Паркинсон в сравнение с тези от контролната група“, казва химикът Депанян Саркар от Манчестърския университет.

Въпреки че тестът генерира положителни резултати (и е неинвазивен), учените тепърва трябва да открият как го подобрят по такъв начин, че да може да се извършва и извън лабораторни условия.

Изследването е публикувано в Journal of the American Chemical Society.